brittensvardag.blogg.se

Vilken chock jag fick...

Publicerad 2018-08-13 08:15:16 i Allmänt,

 
... nu på morgonen. Här kommer man lite sömndrucken, håret på ända och fortfarande mysigt sängvarm i sin uttänjda pyjamas. Kliar sig lite på ryggen, klappar den eller de katter som är i närheten, häller upp ett glas iskallt vatten och går fram mot termometern, +1 grad! Man gnuggar sig lite i ögonen och tittar en gång till. Phu, det stod visst +7. Men de är lite luriga de där digitala termometrarna med sina raka streck för att visa siffrorna. Men även plus sju grader känns lite chockartat efter alla de tropiska nätter vi haft eller i alla fall nära nog en tropisk natt. Om det står 19,8 eller 20,1 det gör ingen skillnad i min värld. Men jag minns faktiskt i början på förra veckan när termometern visade på drygt 13 grader när jag gick upp. Redan där tyckte man att det blev lite kyligt i köket när man av gammal vana slängde upp dörren ut till altanen. Men idag med plus sju så slängdes inga dörrar upp skall jag lova.
 
                                   Bildresultat för termometer
 
 
Men solen skiner från en molnfri himmel i alla fall så det artar sig rätt bra ändå. Det kunde visst bli en och annan regn- och/eller åskskur under dagen men det gör inget det heller för nu behövs allt vatten som kommer. Någonstans läste eller hörde jag att vi skulle behöva 150 millimeter regn för att balansen skulle återställas i sjöar och vattendrag och i våra brunnar, vi som har grävd eller borrad brunn. Men så här långt har vi visst bara fått 28 millimeter sammanlagt och 16 av dem dunstade väl bort i samma ögonblick de nådde den varma marken. Jag riktigt längtar efter den dagen man kan gå in och ta sig en riktigt lång och ljummen dusch. Här har ju bara blivit snabba, iskalla treminutersduschar sedan i början av juni. Och tänk lyxen av att kunna köra två eller rent av tre maskiner tvätt samma dag och diska och tvätta av bilarna. Det du!
 
                     
Bildresultat för subaru forrester
 
På tal om bilarna, idag skall Subarun besiktigas. Jag hoppas den går igenom med blankt papper i år också för det är alltid trist med ombesiktningar och verkstadsbesök av den anledningen. Det är illa nog med de besök man måste göra där för att underhålla normalt slitage. Jag menar nya bromsar, stötdämpare och hjullager. Vad de kan upptäcka på besiktningen är rostiga trösklar, läckande bromsrör och rostiga bakaxlar och länkarmar. Både tråkigt och dyrt. Och har rosten väl satt in skall man nog skyndsamt fundera på att byta bil för det där med rost tenderar att fortsätta och fortsätta tills hela bilen är utbytt och då har det kostat flera hundra tusen kronor och så måste man byta bil i alla fall. Så hamnar du där så byt bil innan du börjar betala för reparationer av rostskador.
 
 
                         Bildresultat för lacka bordsskiva
 
När vi nu ändå skall ner till Mölnlycke på besiktning så kan vi likaväl ta en sväng in till lilla mamma. Hon behöver få ett lager lack på sitt nya bord och det har maken lovat hjälpa henne med. Vad vi sedan mer hittar på idag det vet jag faktiskt inte. Men tänk, vi är redan framme på min sextonde semesterdag.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela