brittensvardag.blogg.se

Jag tänkte jag skulle..

Publicerad 2018-12-29 07:51:36 i Allmänt,

...men nej, jag har inte tillräckligt på fötterna där så istället undrar jag, har du börjat skriva julklappslistor inför nästa år ännu? Det har jag.
 
                Bildresultat för önskningar
 
Det är konstigt, fråga dina närmaste i oktober någon gång, vad önskar du dig i julklapp? och du får svaret, ingenting. Men efter jul hör du lösryckta små meningar som, "ja just det, en ny såskarott skulle jag köpt", eller " ett nytt korsordslexikon hade varit bra". Så där kan det hålla på. Skriv upp för majoriteten av dessa små ting blir inte köpta till nästa jul.
 
             Bildresultat för trasig kastrull
 
Jag är nämligen precis likadan, det är därför jag vet. Men ibland händer saker också och de tycks inte kunna vänta ett helt år. Som min ena 1½-liters alluminiumkastrull, (ja, jag har (hade) två) där nitarna till handtaget släppte igår så nu står jag här med en jättebra kastrull utan handtag och ett jättebra och väl fungerande lock men jag kan ju inte använda den för den går ju inte att lyfta från spisen utan att man bränner sig. Maken trodde att man kanske kunde popnita fast det men hur hygieniskt blir det? Nej, jag tror det får bli en ny kastrull. Men det skall vara en alluminium. Och utan någon konstig beläggning i. Jag vill kunna använda en vanlig stålvisp i utan att riskera att repa något som inte borde repas att kunna samla lite bestick i när det är dags att diska. Som sagt, det skall vara en alluminiumkastrull så jag har något att koka min mannagrynsgröt i, att vispa till en mjölksås i, att använda bara för att den är bra. Men var hittar man en sådan idag? Det skulle väl vara på någon loppis eller second hand-marknad då kanske.
 
          Bildresultat för fulla kassar
 
Om jag googlar efter en så får jag bara upp de där svarta med en non-stic-behandlad insida. Sägs vara jättebra då inget bränner fast. Men kan jag använda en stålvisp? Ne-ej, inte en chans. Alluminiumkastruller sägs vara farliga då de läcker ut alluminium i maten men vad läcker en modern non-stick-behandlad kastrull ut i maten? Det vet man inte för för de där kastrullerna har inte funnits så länge än.
 
Jag gick in i en sådan där butik som har allt för köket av kända kockars design. Jag frågade efter en alluminiumkastrull och blev visad en sådan där svart historia till det facila priset av 445 kronor, på REA. För tio år sedan kunde man köpa en vanlig blank kastrull för 57 kronor eller 69 sek om man ville ha en 1½-liters. När jag frågade om den där non-stick-behandlingen fick jag veta att fick man en repa i den skulle kastrullen omedelbart kasseras och så var jag välkommen att köpa en ny. Bara köp, köp och köp. Jag skulle förmodligen behöva en ny kastrull ett par gånger om året för att jag hade lyckats repa kastrullen på insidan. Nej, det blir nog så att familjen får klara sig utan mjöl och mjölkredda såser framöver.
 
                    Bildresultat för allt för köket
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela