brittensvardag.blogg.se

Åh, Nej!

Publicerad 2018-02-17 08:18:52 i Allmänt,

 
Har ni egentligen tänkt på ordens betydelse eller läser ni bara? I så fall är risken stor att ni får läsa igen för ni får inte ihop det. Visst har det hänt? Det händer mig också trots att jag läser så mycket. Hur jag vet det? Jo-o då. Man läser och läser och rätt som det är stannar man till i texten och tänker, vad stod det egentligen?
 
                                
 
Det händer säkert er också kära läsare för ibland går tanken före fingrarna när jag sitter och skriver och det blir fel. Felstavat framför allt men också ofrivilliga särskrivningar och vilsna bokstäver som snubblat in här och där. Det beror lite på att jag faktiskt är osäker på vissa ords stavning men framför allt är jag ingen guru på att skriva på den här apparaten. Blir jag därtill avbruten i mitt skrivande är det lätt hänt att jag glömmer vad jag skrivit om förut och därför kanske jag börjar om mitt i en mening och då kan det bli dubbelt och kanske med lite olika ordföljd. Allt det här kan göra att ni och jag kan bryta ut i ett åh, nej! Inte nu igen.
 
Men den här veckan har det blivit en hel del åh nej hos mig. Det har varit -Åh nej! Inte ännu mera snö! - Åh nej, inte en massa minusgrader nu också! - Åh nej, nu töar det, då blir det halt också. -Åh nej, nu är det en massa sport på radion igen.  -Åh nej, fy vad det är dåligt plogat. - Åh nej, nu är juicen slut. - Åh nej, nu blåser det också till råga på allt. Åh nej, åh nej, åh nej! - Åh nej, vad detta blev negativt.
 
                              
 
Dags att vända på steken. Syftet med min blogg har hela tiden varit att ge lite av min positiva livssyn, att ge lite "feelgood"- känsla. Att kanske få bjuda på ett igenkännande leende eller att få skratta åt andras dumhet och låta sina egna tillkortakommanden komma i bakgrunden. Ett stycke att läsa som förhoppningsvis ger dig en liten blyg viol i ditt hjärta som omedvetet följer dig under dagen. Men ibland, men bara ibland, har jag sett eller hört något som upprör som jag måste få utlopp för som jag bara måste få ventilera. Kanske vill jag också ge dig, kära följare, en bild av livet, av världen som du aldrig kommit i kontakt med. Jag tänker på Elias som gick och slog med sin lie, Kerstin som ensam satt i en kall och övergiven tvättstuga en natt för att mamma hade gäster som inte visste att Kerstin fanns. Eller på den lille gossen som fick springa över frostnupna bergsknallar med skor som lagats av far till bättre bemedlade och om den dåliga maten som många pensionärer betalar dyra pengar för att få hem när orken eller kunskapen gör att egen matlagning är omöjlig.
 
Åh, nej! Nu får det bli andra bullar. Nu skall jag sätta en bröddeg för nu är frukosten färdig. Blogginlägget har också snart nått sitt slut och lite nytta måste göras. Då blir det brödbak. Fördelarna med det är att det dels blir varmt i köket, man får utlopp för lite kreativitet och man får ett bröd som mättar ordentligt och som man vet vad det innehåller. Inga godkända livsmedelsfärger och stabiliseringsämnen här inte. Åh, nej! Riktiga varor skall det vara, då blir brödet gott.
 
                         
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela