brittensvardag.blogg.se

Har ni sett?

Publicerad 2018-01-27 08:04:00 i Allmänt,

 
Ja naturligtvis har ni sett. Men har ni sett samma sak som jag, det är frågan. Några av er har kanske det medan andra, trots längtan inte sett. Vad är det då jag yrar om? Jo det jag nästan alltid avhandlar när det inte finns men nästan aldrig nämner när det finns, LJUSET!
Redan strax före sju kan man ana ljuset borta i öster. I alla fall när det är en klar dag, en dag som det verkar bli idag. Visst är det härligt? Det spelar ingen roll hur mycket lampor man tänder, hur mycket man än pyntar med ljussättning, för när jorden börjat vrida sig och komma i rätt position för att vi skall få långa ljusa, härliga, underbara dagar då är man rik.
 
                       
 
Nu skall jag avslöja en annan sak. Jag har den senaste veckan varit på ett uruselt humör. Egentligen började det redan i slutet av förra veckan. En morgon när jag vaknade kände jag att, nej det här vill jag inte. Å börja dagen så, det är inte kul. Jag skulle ju åka till jobbet och hade ingen lust, det kändes mest som om  jag ville krypa ner i ett hörn och dra något gammalt över mig. När jag kom till jobbet talade jag om för alla att jag var på ett dåligt humör och skulle jag säga eller göra något dumt så skulle de säga till direkt. Ingen har sagt något så kanske har det inte märkts så mycket MEN....
 
Något skumt har det varit för jag har varit extremt trött. Känt motvilja mot att gå upp och har med glädje gått och lagt mig. Ibland redan vid 21.00. En och annan Ipren har också slunkit ner, mest för att försöka mota bort den där konstiga diffusa känslan. För jag har inte varit sjuk med halsont, hosta och feber men en lätt molande huvudvärk har funnits där samt lite sendrag eller vad det har varit i nacken. (Jag har kanske stickat för mycket.) Likadant var det igår morse men vid lunchtid var det en jobbkompis som tydligen noterade en förändring för hon sade "det var väldigt vad du hade mycket att säga idag, du har nog varit väldigt tyst den här veckan. Det inser jag nu". Likadant har familjen sagt, "det var väldigt vad du är tyst idag" har de sagt.
 
                     
 
Men igår kväll var det något annat för jag stickade så stickorna glödde, jag satt uppe och glodde på dumburken och kom inte i säng förrän elva eller sisådär ungefär. Jag har sovit som en gris i natt och vaknade inte förrän framemot halv sju och nu är klockan snart åtta och jag hade tänkt sitta och sticka ett par timmar medan familjen sover och i väntan på dagens Melodikryss. Men först skall jag äta en god apelsin, en saftig röd blodapelsin. Dessa frukter som ser ut som glödande små solar och smakar semester i ett varmt och soligt land.
 
Men den här ljusa klara och vackra dagen har också fört med sig minusgrader igen och efter de senaste dagarnas ihärdiga regn har det tydligen blivit mycket halt på vägarna här i södra Sverige så ta det lugnt om du går ut idag.
 
        
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela