brittensvardag.blogg.se

Trettondagen

Publicerad 2018-01-06 09:17:39 i Allmänt,

 
Tro inte att jag sovit så länge. Ne-ej då, inte alls, bara till halv sju ungefär. Men jag fick en ny sockbeställning i går kväll så jag har suttit och nystat garn. Den här gången blir det sockar i rosa, pärlgrått och vinrött. Tänk att det skall vara så förtvivlat kul att sticka sådana där små saker. Tröjan jag håller på med i svart och vitt är inte alls lika kul men bra att ta till när jag inte har något annat. Kanske för att jag stickar tröjan till mig själv och inte är någon beställning. Kanske blir det ett femårsprojekt, vem vet? Inte jag!
 
Nu är det i alla fall helgen som triggar igång min familj att plocka undan julen medan jag gärna håller på den så länge som möjligt. I alla fall en vecka till, till den 12:e. Jag saknar kanske inte tomtarna och de röda dukarna så mycket men Olle. Olle är i och för sig en tomte men inte en sådan där tjock och fryntlig tomte som skapats av Amerikanska ideal. Nej som ni ser är Olle den där lite typiska svenska tomten även om han fått en väldigt otypisk röd mössa. Jag har många gånger tänkt att byta ut den men det blir liksom aldrig av.
 
                    
 
Ja ni minns väl Olle. Jag har ju berättat om honom förut en eller kanske tillochmed ett par gånger. Sedan har jag kommit på att jag också saknar Nöff, Gullegrisen och Grymt också. Vi skall inte tala om adventsstakar och stjärnorna heller. För det är de som håller mig uppe när det är som mörkast. Jag fullkomligt älskar dessa tingestar som lyser upp vår mörka del av världen. Hade jag fått bestämma hade de fått stå framme från mitten av oktober till mitten av mars.
 
Om man tänker efter, men då får man tänka efter, vill jag lova, så finns det en hel massa att glädja sig åt också. så här års. Ta alla härliga citrusfrukter till exempel. De är som allra finast och goda just nu. Åh, brysselkålen och grönkålen och vi skall inte tala om rödkålen som vi i och för sig kan äta hela året men som gör sig bäst till skinka, kotletter och potatismos men även till stekta tjockskurna revben, potatis och en gräddig sås. Men ni skall få ett tips. Prova att äta rödkålen kall tillsammans med potatissallad, rostbiff och lite riven pepparrot. Plussa gärna på tomat, gurka och sallad också, det gör inte rödkålen sämre. Själv föredrar jag att bygga mig en lunchmacka på grovt kakbröd. Tänk er själva, en kvarts brödkaka, potatissallad, rostbiff, rödkål, tomat och pepparrot. Mums!
 
På tal om mat, undrar vad man skall hitta på till middag idag. Kålpudding kanske, nu när vi ändå pratar kål. Rimfrosten kryper ju på nu när temperaturen sakta faller. Den har gått från plus en grad till minus en grad på ett par timmar och då kanske vintrig mat smakar riktigt bra idag.
 
                   
 
Här ser ni från vänster till höger Grymt, Gullegrisen och Nöff
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela