brittensvardag.blogg.se

Vilken fantastisk morgon

Publicerad 2018-01-20 08:29:49 i Allmänt,

 
De flesta skulle nog säga, "Vad är det för fantastiskt med den?" Mitt svar skulle bli, tänk att få vakna, kunna känna och förnimma, se och höra, känna doften av nybryggt kaffe, se hur dagen randas redan vid 07,22 även om inte solen går upp förrän 08,34.
Tänk att ha en hel dag framför sig, en dag du äger och kan utforma precis som du vill. Kanske är du full av energi och vill uträtta stordåd. GÖR DET! Eller kanske är du trött och vill vila, men så gör det då. Det är du som bestämmer över ditt liv, vad du sedan väljer att påverkas av är helt och hållet upp till dig. Men bryr du dig om får du vara beredd på att det kan tränga sig ner smolk i bägaren och du kanske får fälla en tår av både sorg och ilska men förhoppningsvis får du också skratta. Skratta av hjärtats lust, så att tårarna rinner, eller kanske stannar leendet inom dig och värmer dig resten av dagen.
 
Jag är inte riktigt säker på vad min dag kommer att innehålla. Just nu är jag ensam vaken och har bara radion som sällskap. Men jag har i alla fall satt på ugnen för jag hade tänkt mig att baka. Vad vet jag ännu inte men matbröd blir det nog i alla fall. Jag börjar väl med något ljust fullkornsbröd i alla fall men sedan blir det förmodligen något grövre också. Men sedan blir det säkert lite handarbete också. Jag har nämligen köpt reflexgarn och påbörjat en mellanblå mössa. Nu undrar du säkert hur det där med reflex och mellanblå går ihop men se det gör det. Garnet är mellanblå ull och inspunnet i det ligger en tunn tråd som har reflexfunktion. Ett fiffigt garn som gör dubbel nytta. Både värmer och syns när ljus träffar den. SMART skulle jag säga.
 
                      
 
Bilderna är lånade men i precis samma garn stickar jag just nu och kanske ser ni de ljusare strimmorna i den vänstra bildens mössa? När en bil eller gatlykta träffar mössan lyses den upp precis som på den högra bilden. Tänker mig också sticka vantar då jag tror att händerna också kan signalera bra om man är ute och går på en mörk väg till exempel. Dessa reflexprylar tillsammans med lovikkavantar och raggsockor håller mig sysselsatt när jag känner för en stunds avkoppling.
 
Men nu skall jag sätta en deg som skall få jäsa i lugn och ro en stund.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela