brittensvardag.blogg.se

1 juli 2018

Publicerad 2018-07-01 08:32:53 i Allmänt,

 
Meningen med livet är ett liv med mening.
 
Vart tog maj och juni vägen? Jo det var två månader som fylldes med upplevelsen av hur allt blev grönt, hur pionerna torkade medan de stod i full blom, liksom iris, ros och konvaljer. Det var faktiskt med konvaljerna som värmen och torkan slog till.
Men det var också tiden när vi arbetade, älskade och levde med och för varandra. Vi skulle kunna sammanfatta dessa två månader på ett sätt som de flesta av oss lever hela sina liv.
 
" Människan offrar hälsan för att tjäna pengar, sedan offrar hon pengar på att få tillbaka hälsan. Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och därför inte i framtiden heller. Hon lever som om hon aldrig skall  dö och så dör hon utan att någonsin ha levt."
 
                           
 
Har du tänkt på det där som jag talade om för länge sedan, stannar du till på samma plats då och då och tittar efter och på förändringen sedan senast du gjorde ett stopp? Nej, jag skulle inte tro det för det är något som ständigt kräver en påminnelse för att man skall komma ihåg. Men gör ett nytt försök, nu är en jättebra tid, det är torrt och meteorologerna tror på en likadan tiodygnsprognos. Så mycket kommer att torka och vissna men till slut kommer det, regnet, som kommer att stå för den stora och snabbaste förändringen den här sommaren.
 
Men har ni märkt en sak? Det finns nästan inga knott eller myggor! Det är för att dessa insekter är beroende av vattendrag för att kunna lägga sina ägg och de skall utvecklas. Men det bästa av allt är att det nästan inte finns några getingar. Vi som brukar ha gott om dem då de bygger sina bon under takpannorna på vårt hus har inte sett en enda på flera veckor. Men flugor finns det och de är så desperata efter fukt att de gör störtdykningar ner i min temugg och drunknar. Nej, jag hjälper dem inte upp, jag brukar skölja ur muggen innan jag laddar den på nytt. Förutom vanligt vatten finns det nog ingen bättre törstsläckare än just te. Fast öl är godare. Men det kan man ju inte starta dagen med och inte dricka i tid och otid heller för det skulle kunna leda till ett missbruk och det är livet för kort för, för att man skall slänga bort resten av sitt liv på menar jag.
 
                          
 
Vad skall dagen föra med sig då? Jo, jag funderar som bäst på om jag skulle gå ut och skyffla bort lite ogräs från grusgången som bitvis just nu mest liknar en gräsmatta, alltmedan gräsmattan ser ut att höra hemma i Nordafrika.
 
Har du tänkt på att livet är effekten av våra val. Ägna den sanningen ett par sekunder så kanske du väljer annorlunda nästa gång.
 
                             
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela