brittensvardag.blogg.se

Dag 6

Publicerad 2018-07-30 09:17:18 i Allmänt,

 
Och måndag. Det märker jag för klockan sju började hamrandet på tillbygget hos grannen som håller på att göra sin sjönära lilla stuga till rena lyxkåken med egen brygga. Nej, jag är inte ett dugg avundsjuk men jag slutar aldrig att förvånas över vad rätt kontakter kan göra. Hans kommentar på en enkel fråga om bygglov var, "Ja du vet, röstar man som du får man inga rätta kontakter på bygglovsenheten i kommunen".
 
Att det drar ihop sig till val är väl inget som gått någon obemärkt förbi heller. Smutskastningen pågår för fullt över allt och det enda skyddet man har är antingen att blockera alla sina vänner på Facebook, aldrig läsa en dagstidning eller se ett TV-program utan att hela tiden kolla upp fakta och vara källkritisk, eller att helt isolera sig från omvärlden. Jag tror det är enklast att vara källkritisk och inte tro på allt man hör och ser.
 
                              Bildresultat för vara svensk
 
Nej till det stundande valet gäller det nog som förut att studera alla partiers partiprogram. Man kanske inte behöver läsa alla men om ena delen av dig säger "Lyssna på M" och den andra säger "Gör som SD" då kanske det är idé att läsa partiprogram. Jag har talat med en hel del av mina vänner sedan förra valet och flera av dem säger sig komma att rösta på SD för "att skaka om lite och visa att vi tycker att svenskarna skall ha först". Jag kan förstå tanken men om tillräckligt många tycker så kanske det blir riktigt skakigt i fyra år. "Det kan inte hända så mycket på fyra år" säger en annan men då vill jag passa på att påminna om att vid regimskiftet för 12 år sedan hann man med att införa Fas 3, försämra för de långtidssjukskrivna och framför allt, försämra för alla dem som är beroende av personliga assistenter 24 timmar om dygnet, och det bara på 18 månader. De införde också jobbskatteavdraget som gör att de som är unga nu knappast kommer att få någon pension  eftersom de procentenheter som plockats bort på skatten överensstämmer med den delen "vi" överlät till arbetsgivarna att betala in för vår pension och sjukförsäkring. Än så länge fungerar det med en hundralapp till doktorn men det har stramats åt när vi blir sjuka och behöver vara hemma en tid.
 
                               Bildresultat för frihet
 
Det som nästan skrämmer mig mest är när toppar i partiledningen uttrycker sig som så att "judar och samer är inga riktiga svenskar". Är det någon som är svensk så är det väl Samen. Fast det förstås, man kanske skall säga skandinaven för det är tight däruppe runt Treriksröset. Sanningen är väl kanske den att det är ett väldigt litet fåtal som kan säga sig vara riktiga svenskar. Vad jag har hört så skall man tydligen vara svensk i alla led så långt bak som åtta generationer för att kunna säga att man är SVENSK. Eftersom SD är ett parti som startade sin bana nere i Skåne så undrar jag hur många i partitoppen som är "äkta svenskar". Jag tror att många av dem har inblandningar från både Holland, Tyskland, Danmark och kanske Polen också. Men de kan ju vara bra människor ändå. Men för att man heter Svensson, Jönsson och Pålsson så är det ingen garanti för svenskheten.
Och för att man tillhör det judiska trossamfundet så är man väl inte automatiskt utlänning. Det finns nog en och annan svensk som tillerkänner sig den judiska tron också. När man inte kan skilja på nationalitet, tro och politisk åskådning skall man vara tyst anser jag. Sedan är jag också medveten om att det finns religiösa samfund som har en luddig gräns mellan religion och politik men det tänker jag inte gå in på nu,
 
Nej, mitt val kommer att hamna hos dem som fått igenom saker som avgiftsfritt hos doktorn om du är 85+, fria glasögon till barn, fri mammografi och fri kollektivtrafik för alla sommarlediga ungar så att de kan ta sig till badplatser och parker i närheten av där de bor. Ett parti som vill skära ner på riksdagsarvoden till vanlig lönenivå och ge pengarna till pensionärerna. Som vill införa en högkostnadsförsäkring hos tandläkaren värd namnet och som vill ta bort vinsttänket i vård, skola och omsorg, eftersom det är bitar som skall kosta då människor är sjuka och mår dåligt.
 
                          Bildresultat för polis
 
På tal om offentlig förvaltning, idag skall vi åka till Borås och polisstationen där för att införskaffa pass. Jodå vi kunde ha vänt oss till Mölndal men dit är det tre till fyra månaders väntetid eller till Göteborg men där är det så dåligt med parkeringar så vi tog Borås som ett bra alternativ. Där ligger polisstationen alldeles vid Högskolan så där finns gott om parkeringar och inte är det så fasligt dyrt heller, sju kronor i timman tror jag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela