brittensvardag.blogg.se

Gäsp!

Publicerad 2018-07-24 08:25:55 i Allmänt,

 
                                      Bildresultat för lat slö
 
Nej då, jag är inte alls trött egentligen men så fruktansvärt lat. Jag gör minsann inte många knop på en dag. Det är för sorgligt. Ta igår till exempel. Gick i och för sig upp runt sex som vanligt för vi skulle ju åka till veterinären med Tusse. På vägen åkte vi en sväng om lilla mamma och hämtade mitt armbandsur som jag glömde där i söndags. När vi kom hem satte jag mig här vid datorn och skrev lite men jag passade också på att göra ett par små bankärenden och kollade av mejlen. Sedan är man ju tvungen att bläddra i ett par tidningar också och kolla lite nyhetsmorgon. Tänk vad man kan göra med en dator.
 
På tal om dator. Man hör ofta människor säga att de startar upp datan eller sätter på datan. Varje gång undrar jag vad du gör. Vad är datan?
Låt oss klargöra en sak, den här dumma och ointelligenta manicken jag sitter och skriver på just nu, det är DATORN. Det jag skriver in, är DATA. Det DATORN lagrar, är DATA. Det man skriver ut från DATORN är DATA.
Förlåt, men där kom språkpolisen  in igen. Men ni får förlåta, när man misshandlar sitt modersmål så då blir jag lite upprörd.
Upprörd ja! Något man kan bli upprörd av är sjukt. Ja just ordet sjukt. Om något är sjukt uppfattar jag det som negativt. Och vad är det för ett konstigt ord? Vad jag vet är ordet sjuk alltid sjuk. Jag var sjuk, jag kommer att vara sjuk, jag har aldrig varit sjuk, han var sjuk, hon hade varit sjuk, de var sjuka, de hade varit sjuka. Hur jag än vänder och vrider på det så blir det sjuk eller sjuka beroende på om det är singular eller plural, men aldrig sjukt. Inga regler utan undan tag såklart för om regeringstjänstemän höjer sin lön med 5.000 kronor och en pensionär får 37. Det är sjukt, det är fel.
Hur kan något då vara sjukt bra, sjukt roligt, sjukt häftigt. Är det detsamma som dåligt, tråkigt eller töntigt? Är det ett sätt att få något negativt att låta bra och roligt, i så fall är ju allt frid och fröjd i denna värld av hot och våld. Men är det ett sätt att förstärka ett positivt ord eller en positiv berättelse, då är det fel.
 
Jo förresten, jag gör en sak till nu när jag är ledig. Jag lyssnar väldigt mycket på radio. Det är ofta där jag fångar upp saker som jag sedan går och grunnar på. Ibland retar mig på. För i min värld är just journalisten den som jag hoppats på skulle kunna det här med ordklasser och böjningar bäst. Men jag konstaterar att det är dåligt ställt med det. För man ser på datan att det köar på sig nedåt Kungsbacka och det är sjukt häftigt att någon skall komma till stan.
 
Nej, jag tror vi tar oss en sväng till Kållered och IKEA och tittar på en ny soffa och en ny köksklocka till lilla mamma. Så fyller jag min andra semesterdag.
 
                                   Bildresultat för katten gustaf
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela