brittensvardag.blogg.se

Ord

Publicerad 2018-07-07 09:06:12 i Allmänt,

 
Har ni någonsin funderat på hur många ord det finns? Ta bara svenskan t ex, hur många ord tror du att det finns?
* 2 000
* 20 000
* 200 000
* 2 000 000
Ja vad tror du? Eller kanske skall jag fråga, hur många ord kan du? Jag kan lova dig att det är betydligt färre än de ord som finns. Se bara på den här texten som jag sitter och skriver på just nu. Egentligen en helt vanlig brödtext som kanske leder till något mycket mera och större eller så blir det ingenting, platt som en pannkaka. Pannkaka är gott för övrigt.
 
En sak är säker, det är svårt att hitta ord att skriva ner när man fått en bra bok i sin hand. Den behöver inte vara ordrik som om den vore skriven av en Nobelpristagare, det räcker med en helt vanlig, enkel pocket, kanske något ur "feel-good"-genren eller en simpel deckare. Fångar den dig är den svår att släppa vilket också gör det svårt att sätta sig här och skriva trots att det är något bland det roligaste jag vet.
 
                                
 
En som skriver och som använder ett språk som snart glömts bort är Stefan Andhé. Han är bland annat kåsör i veckotidningen Året Runt. Det har han varit i många år men nu börjar han trappa ner, 74 år ung, och syns bara i kolumnen var fjortonde dag. Hans efterträdare, en kvinna, jag faktiskt inte minns namnet på tar vid varannan vecka. Där skriver hon om sin vardag tillsammans med mannen i sitt liv, Hjälten. Men åter till Stefan, han har skrivit 16 böcker vad jag vet. Låna och läs en i sommar om du vill upptäcka hans vackra språk tillsammans med mig.
 
Men det var svenskan det. Jag vet inte om det är sant men min pappa berättade för länge sedan för mig att en kines behöver kunna tvåtusen olika tecken för att kunna säga sig vara normalbegåvad. Om man sedan betänker att ett enda tecken med eller utan en liten apostrof någonstans i eller runt tecknet kan betyda upp till nio olika saker. Ta tillexempel tecknet för ko som också betyder hus, mor, och prostituerad beroende på de där små fluglortarna, alla kan de kanske tecknas för moderskärlek på ett eller annat sätt. Det där lärde jag mig utav Jan som varit ekonomichef på SAS i Beijing under några år. Han berättade att de där små tilläggen visade hur tecknet skulle betonas. Ordet för oss svenskar låter ungefär som Bi, Bí, Bhi eller Bj. Jag kan inte skilja dem åt så testar du på en kines så avsäger jag mig allt ansvar.
 
               
 
Med bara små, små förändringar så byter detta tecken betydelse men på det här sättet kan man förstå hur de bygger sina ord.
 
Har du funderat på det där med antalet svenska ord nu? Gissade du rätt när jag berättar att det är cirka 200 000 ord. Fast de flesta är låneord någonstans ifrån.
 
 
                          
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela