brittensvardag.blogg.se

Så olika livet kan te sig

Publicerad 2018-07-22 09:23:13 i Allmänt,

 
Här sitter jag i godan ro och njuter av en tallrik rabarberyougurt  och skivade jordgubbar. Jag njuter samtidigt av svalkan utifrån och passar på att ta ett par extra andetag. På andra ställen ringer det nog fortfarande i öronen efter att ha avnjutit Guns n' Roses på gamla Nya Ullevi. Och många är de som sover ut efter att ha kommit hem fram på morgonkröken efter att ha bevistat bröllops- och jämna födelsedagsfester. Och till sist, men inte minst, har vi alla dessa människor som bekämpar brandhärdar runtom i Sverige. Som går där smutsiga, sotiga, varma, törstiga och hungriga och kanske med sveda i  både ögon och hals efter att ha fått brandrök i dem. Men lika måna är det säkert som fått några timmars vila, en dusch, massor att dricka och god och närande mat som gör sig beredda att lösa av sina kollegor och vänner och oförtrutet kämpa vidare tills de i sin tur blir avlösta.
 
                       
 
Ja det är illa med dessa bränder. Jag kan acceptera att sådant här händer efter den extrema torkan vi haft under flera veckor, för att inte säga månader. En gnista från ett förbisusande tåg eller en skogsmaskin som går emot en sten, bränder efter det kan jag både förstå och acceptera. Lite sämre acceptans har jag för bränder som uppstått för att människor är lata och lämnar glasflaskor som blir till brännglas i den gassande solen. Förståelsefaktorn sjunker rejält när det konstateras att en brand uppstått på grund av en slängd fimp från en förbiåkande bil. Riktigt arg blir jag när det handlar om vårdslöshet, när man eldat i uppgjorda eldstäder eller engångsgrillar som ställts direkt på marken. Men det riktiga lågvattenmärket når man när det konstaterats att en eld anlagts med uppsåt att förstöra och få se lågornas glupande aptit på allt som kommer i dess väg. Enda försvaret torde väl vara det att det i dessa fall handlar om sjuka människor. För sjuka måste de vara för ingen normalbegåvad och psykiskt frisk människa skulle väl komma på tanken att tutta eld på något i närheten av en torr skog eller äng.
 
                          
 
Vad jag har sett så är det just nu 77 bränder som rasar runt om i Sverige. Värst är det i trakterna runtom i Jämtland sägs det men när jag såg en karta på nyheterna igår så var det många brandhärdar på ostkusten däruppe i norr. Någon hade också roat sig med att täcka Stockholm på en karta med de bränder som rasar. Det var så mycket mer än Stockholm som hamnade inom ramen. Det var Nacka, Solna, Södertälje, Norrköping, Nynäshamn och många fler orter som jag inte riktigt minns men ta fram kartboken och se till att få med platserna jag nämnt så ser du vilket enormt område av Sverige som står i brand.
 
                         
 
Men visst finns det så mycket mer än sorg och elände i vår värld. Tänk på alla de människor som inkluderas i mina första rader av den här texten. Lägg därtill ett stort katolskt bröllop utanför Milano med 150-200 inbjudna gäster. Själva vigselakten skall gå av stapeln klockan 17.30 i eftermiddag och brudparet tror på en akt som kommer att vara 40-50 minuter. Den kortare tiden om det blev varmt sa bruden och man säger 29 grader och sol idag så det är väl varmt? Jag önskar i alla fall Matteo och Marina lycka till. Två underbart fina människor som jag önskar allt gott.
 
                
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela