brittensvardag.blogg.se

SEMESTER !!!

Publicerad 2018-07-23 10:43:44 i Allmänt,

 
Äntligen är det dags för det man väntar på ett helt år, semestern. Fast jag måste erkänna, jag har inte väntat så värst mycket för skall man ha semester skall man göra saker tycker jag och vi har inte ett dugg inplanerat. Jo vi hade ju ett besök hos veterinären med Tusse i morse, det är därför jag är sen. Sedan har vi ett besök hos Polisen inbokat nästa måndag för då skall vi äntligen skaffa oss nya pass. Utan pass lär man inte ta sig någonstans nuförtiden har jag hört. Inte ens ett körkort med EU-symbolen på lär räcka säger den som säger sig veta.
 
                       Bildresultat för svenskt pass
 
Hursomhelst, när vi väl fått passen kanske man tar sig före att planera in en resa till sydligare breddgrader. Tänk att åter få trampa spansk mark, det var ett tag sedan nu. Men å andra sidan man behöver ju inte åka söderöver för att få anledning att sucka och pusta över värme och sol. Skillnaden är den att om det är så grått och mulet som det har varit den här morgonen så brukar det komma regn i Spanien men här blir det bara som ett våtvarmt omslag.
 
                           Bildresultat för vatten
 
Vad jag tycker är krångligast med denna ständiga värme är vattentillgången, eller skall man säga vattenbristen kanske, och så det eviga problemet med vad man skall ha till middag. Grilla får man inte, i alla fall vill inte vi som bor mitt i skogen med brunt gräs, bruna buskar, brunt lingon- och blåbärsris. Tillochmed björkarna börjar bli bruna efter att ha skiftat i gult ett långt tag nu. Tallarna som står på lite karga ställen är snart helt och hållet bruna medan granen som skickar ner ett par rötter så djupt den kan fortfarande tycks frodigt gröna. Fast en vän som verkligen kan det här med skog säger att granarna också för en tynande tillvaro och är riktigt torra. Så med den om givningen så gör alla vad de kan för att undvika att det bildas gnistor som kan sätta eld på hela skogen.
 
                                       Bildresultat för eld
 
Men åter till det där med middag. Normala somrar brukar man få passa på en dag eller kanske två att äta sallad eller sill och potatis. Nu äter man det minst en gång i veckan och det är inte utan att man börjar längta efter potatismos och korv. NEJ! Pulvermos är inget alternativ i vår värld. Men jag har sparat lite mos i frysen som jag gjorde i vintras, det skall få ingå i halva specialer endera dagen men inte idag för jag har hittat lite strimlad biff med grönsaker och kyckling i sötsur sås som jag kan koka lite ris till. Det duger gott en ledig dag.
 
                             Bildresultat för ris

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-07-23 10:51:51

Ha en härlig semester🌹

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela