brittensvardag.blogg.se

Soliga dagar....

Publicerad 2018-07-28 08:30:38 i Allmänt,

 
...och tropiska nätter. Visst låter det som en kärleksroman av absolut lägsta kvalitét? Men det är den sanna verkligheten i svenskarnas liv just nu.
 
                            
 
Igår nådde vi nog toppnotering tror jag, 34,4 grader i skuggan. Inte en vindpust var det heller så värmen var bedövande. Jag tog en sväng ner till växthuset på eftermiddagen och den lilla promenaden fram och tillbaka var ungefär vad jag orkade med i värmen. Men den här soliga och varma sommaren har i alla fall det goda med sig att tomater, paprika och vindruvor frodas. Tänk, jag såg att vindruvorna redan börjar skifta färg. Det är inget som brukar ske förrän i mitten eller slutet av augusti annars. Jag brukar nämligen gå och oroa mig över att vi inte skall hinna skörda innan frosten kommer. Paprikaplantorna jag fick av Maggan har klarat sig varenda en och de späda plantorna börjar uppvisa frukter i storlekar så man inte tror att plantan skall orka med att bära upp dem. Tomatplantorna ser inte mycket ut för världen men tomater i mängder är det på dem. Små röda kvisttomater av cocktailtyp, stora gula och äggformade mognar i rasande fart och även den mörka tomaten som jag trodde skulle vissna då den bara lär klara zon II bildar nu frukter som mognar till en mörk chokladton. Blommar och sätter frukt på ett sätt som jag aldrig förr har fått en tomatplanta att göra, det sker nu i vårt växthus.
 
                      
 
Nattens lägsta temperatur har stannat på 21, 2 enligt termometern. Någonstans har jag läst att om den inte går under 20 grader så kallas den tropisk. Sömnen blir det lite si och så med men maken och dottern säger att de sover bäst på morgonen och det är klart, jag går ju upp vid halv sex, sex och öppnar allt som går att öppna så då sjunker ju inomhustemperaturen under allt för varma 25. Tänk om man kunde lagra den här varma inomhustemperaturen och pytsa ut den i lagom portioner när den vill krypa under 18 grader på natten.
 
Tänk, vad vore vi svenskar om vi inte fick tala om vädret. Jag har förstått på mina spanska och engelska vänner att de upplever oss som smått fixerade vid just vädret. Vi upplevs kunna stöta och blöta det ämnet ner till varje tiondels grad och varje regndroppe.
 
                         
 
Vad för då dagen med sig? Ja jag vet inte så noga, så lite som möjligt tror jag. Först var det tänkt en tur till Falkenberg men så blev det förhinder där som det kan bli ibland och lite skönt är det för det är inte behagligt att sitta i en varm bil i timmar aven om man har AC. Så det blir väl att söka svalka efter bästa förmåga, läsa lite, försöka få till grisen lite mer (nu är i alla fall alla delarna gjorda) och fixa lite ätbart. Idag blir det bara en sallad med kyckling och/eller tonfisk så det står väl inte på förrän öronen och framtänder växer ut och antar oanade proportioner. Nackdelen med sallad är att det går åt ganska mycket vatten men vi hämtade 25 liter igår så det räcker nog över helgen ändå.
 
Om en stund blir det Melodikryss, en musikalisk lek för hela familjen. Också ett sätt att slå ihjäl en varm sommarmorgon på.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela