brittensvardag.blogg.se

Midsommardagen 2018

Publicerad 2018-06-23 07:28:40 i Allmänt,

 
Tänk, jag fullkomligt älskar sådana här helger. När aftonen är på fredag, dagen på lördag, och ännu en ledig dag återstår.
 
När jag sedan slår på radion och inser att det gjordes riktigt bra musik förr också ja då är livet bra. För kan dagen börja bättre än med Middle of the road och "Soley, soley" från -71. Ja det skulle väl vara Gullan Bornemarks "Det är så härligt att gå i solen" från -64 då. Märker ni en sak? Båda melodierna handlar om sol och just nu är det soligt men bara sju grader varmt. Det är svensk midsommarhelg! Går knappast att skilja från julafton vad det gäller temperatur men ser man till naturen så ser man årstidsskillnaden.
 
                     
 
Är det något annat speciellt med den här dagen då? Tja, svåger Jim fyller år, 64 tror jag om jag minns rätt men det viktigaste att minnas är att gubben och jag varit förlovade i 41 år. Kan ni förstå hur det är möjligt? Jag känner mig ju bara som 26! I alla fall till sinnet. Mina knän säger något annat, 114 eller så men det förstör vi inte en fantastisk dag med att tänka på.
 
"Solsken, solsken" med Siw Malmkvist och Umberto Marcato (sole, sole) på Italienska, från -64 hjälper till att fylla på sommarkänslan. Vi kommer inte ifrån det, det är sommar med stundande semestrar och allt.
 
Undrar hur många som har ont i håret idag? Alltså hur många som lider av bakfylla. Inte jag i alla fall och det är jätteskönt. Bakrus är ett fysiskt och psykiskt tillstånd som följer på etanolberusning. Alkoholen bryts ner i två stadier i levern. Först till något som heter acetaldehyd och i nästa steg till ättiksyra. Detta fungerar som energi för kroppen och det är därför vissa får ölmage. Men inte all acetaldehyd bryts ner utan svävar ut i vårt blodomlopp och skapar obalans. Bland annat bekämpas de här små molekylerna av ett hormon som gör att vi kissar mycket när vi dricker alkohol och därför torkar ut med bakfyllan och ständig törst dagen efter.
 
                           
 
Jag tror nog att de flesta känt av bakfylla någon gång, i alla fall, så pass att man haft huvudvärk och varit onormalt törstig, kanske också illamående. Men jag tror att långt fler förskonats från  utmattning, frossa och obalans. Symptom på kraftig bakfylla.
 
Idag vet jag i alla fall vad det blir till middag. Rester på gårdagen. Nej, vi åt inte sill och potatis utan lite annat kallt och gott, sallader och kallskuret. Tyvärr blev det inga rester kvar på den underbart goda dajmtårtan min lilla mamma hade gjort iordning. Men det är kanske mest tur för med nötter, grädde och dajm så blev det nog kalorier så det räckte och blev över ändå. 
 
Om man kan få ölmage kan man få tårtmage också?
 
                      
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-06-23 09:59:56

Här har vi inte heller ont i håret.En lugn afton med god mat,badrock och diggelo i regnet vid slussarna i Trollhättan. Ha en fin dag.Kram🇸🇪

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela