brittensvardag.blogg.se

Visst blir det mer sommar

Publicerad 2018-06-24 07:56:14 i Allmänt,

 
Många är de jag den sistlidna veckan hört oja sig över bedrövelsen med moln och regn. Själv är jag av den åsikten att eftersom det ändå har varit molnigt och lite kyligare så kunde det ha regnat mer, mycket mer.
 
                               Bildresultat för regn
 
Jamen stackars dem som börjat sin semester, säger nu någon, men finns det ett bättre sätt att börja sin semester, och sluta för den delen, än med några dagars regn. Tänk vilket utmärkt tillfälle att tvingas ta det lugnt och bara komma ner i varv. Att ha tid för lite planering för kommande dagar eller veckor. Kanske bär det av utomlands och då är det ju jättebra att kunna tvätta, stryka och passa på att stryka en massa onödigt som finns på "ta med"-listan.
 
                          Bildresultat för semester
 
Visst är det härligt nu när det är tid för semester eller i alla fall, börjar dra ihop sig till semester. Jag hoppas på mycket regn innan jag går på semester om några veckor för jag hade nämligen tänkt baka på min semester. Att baka är faktiskt ganska vattenkrävande. Alla bunkar och pryttlar som används behöver diskas och i bunkarna sitter kletig deg eller smet med en massa socker i som gör den kladdig. Det är en av anledningarna till att jag inte bakat på länge. Den andra anledningen är att vi mest äter hårt bröd just nu och det brödet är godast köpt.
 
                           Bildresultat för bröd
 
Men lagom är bäst för det får inte bli som förra sensommaren och hösten då det bara regnade. Allt i växthuset drabbades av mjöldagg och löken vi satt fullkomligt seglade bort i sin ruttna form. Nä, finge jag bestämma så får vi tio millimeter regn varje natt och 20-22 grader varmt och sol varje dag fram till mitten eller slutet av september. För då skulle vi kunna skörda många kilo vindruvor och paprika för det är vad vi har i växthuset. Ja, jo, vi har fem plantor tomater också och det skulle vara kul om de plantorna gav några kilo tomater också.
 
 
                             Bildresultat för paprika och tomater

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela