brittensvardag.blogg.se

Söndag morgon

Publicerad 2018-03-18 09:05:53 i Allmänt,

 
En morgon som är både bitter och ljuv tycker jag.
Ljuvlig för att jag var ledig i går också och idag är jag beredd att verkligen ta tag i den lediga dagen och göra något bra av den men också lite bittert för att jag bara har denna dagen kvar, jag hade önskat att jag haft gårdagen också. Hänger ni med? Drar ni samma slutsats som jag? Att man alltså borde varit ledig i fredags också eller varför inte, ha måndagen ledig.
 
Det var den ena sidan av myntet. Nu tar vi den andra. Visst är det härligt med två lediga dagar så här efter att ha jobbat fem. Jodå det är det. Om inte annat så förklarade jag ju det i förra stycket men också lite bittert för trots att jag älskar min familj så har jag också fantastiska arbetskamrater. De är nog de bästa jag haft tror jag. Ja, jo vi var ett gott gäng på Östra Sjukhusets röntgenavdelning på åttiotalet också men där var vi så många att vi var indelade mer i grupper men jag stortrivdes där också.
 
Vad jag mer har på det här jobbet är patientkontakten. Jag förnekar inte alls att vi hade patienter på röntgenavdelningen för dat hade vi men de flesta träffade man bara en gång och sedan såg man aldrig dem mer.  Synd om mig kanske men tänk vilken tur för den som var patient. Men nu ser man de flesta mer än en gång. Om inte varje dag så ibland flera gånger i veckan eller i månaden och om inte annat varje år. Trögna besökare är Sandra, Eva, Kent, Sven-Erik, Sven, Eivor, Marianne, Mouhammed och Seinab. Sedan finns de som trots allt finns kvar fast de avlidit genom att deras make eller maka nu är patient hos oss. Sedan har vi dem som gått från "aktiva" vårdcentralsbesökare till icke aktiva för dem träffar äldreteamet hemma hos patienten eller på det särskilda boendet de har numera.
 
Är jag tråkig? Kanske det. Men jag är medveten om att jag är lyckligt lottad som har så fina arbetskamrater, patienter och en så bra arbetsplats. Jag är lika medveten om att inte alla trivs lika bra på sina jobb eller kanske inte ens har något jobb. En hel hög tvingas vara hemma från sina jobb också för att de inte längre klarar av arbetsuppgiften och dem är det riktigt synd om förutsatt att de vill jobba såklart.
 
Har ni tänkt på en sak? Det är bara två veckor kvar tills det är påsk. Då skall vi få frossa i sill, korv och köttbullar igen. Det skall bli riktigt gott. Jag tror banne mig att jag skall slå till med en liten Jansons frestelse också och rökt lax. Ja det skall väl bli några ägg också även om jag gärna avstår dem.
 
Men en sak inser jag, det är dags att börja med listorna igen. En "att göra" och sedan underlistorna som talar om vad som skall städas och handlas och lagas.....
 
Jag tror det är dags att avsluta nu för jag känner liksom för att baka lite bröd idag och kanske slår jag till och gör en våffelsmet också. Våfflor är gott!
 
                                
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela