brittensvardag.blogg.se

Söndag - Slödag

Publicerad 2018-03-25 08:29:59 i Allmänt,

 
Så vill jag ha det, ändå vill jag att det händer något.
 
Idag har vi i alla fall fått sommartid. Sommartid! Vilket vansinnigt ord. Inte fanken blir det sommar för att vi ställer fram visarna en timme. Det enda som händer är att människor blir lätt förvirrade och undrar vad klockan är. För trots att vi haft denna tidsomställning sedan 1980 har vi inte alla lärt oss att på våren ställer vi fram trädgårdsmöblerna och klockan en timma och på hösten ställer vi tillbaka alltsammans igen.
 
                        
          
 
Är det någon mer än jag som minns ett av argumenten som de hade som kom med förslaget en gång? Det argumentet söm löd som så att ett år inte riktigt var ett år utan det blev några hundradels sekunder längre för varje årtionde eller hur man nu sade. Men det argumentet hörde man inget av på hösten när man vred tillbaka klockan hela timman.
 
En fördel har detta i min värld. Jag som brukar vakna vid fem vaknar nu vi sex i stället och behöver inte ha sysselsättningsproblem på morgonen längre. Ha ha! Skämt åsido, är det inte fler som har glädje av ljuset på morgonen än vad det är personer som har glädje av det på kvällen. Jag tycker i alla fall att det är lättare att gå upp när det är ljust än vad det är att somna när solen ännu inte gått ner. Kanske låter jag gnällig men vårt sovrum ligger i västerläge och brukar bli väldigt varmt runt midsommar om det är skapligt väder.
 
                  
 
På tal om vår och sommar, var det bara jag som såg att det snöade igår morse. Nu talar jag såklart om dem som bor på samma breddgrad som jag. Men det är som det skall. Sju bakslag skall vi ha innan det blir riktig vår. Vad har vi haft nu? tre? fyra? Men i år tror jag knappast att vi får någon vår, det blir nog sommar direkt. Men det viktigaste har jag fått, LJUSET!
 
Vad skall jag då hitta på denna sköna, lite dimmiga, söndag? Ja, jo, jag skall väl göra lite måstesaker som att laga middag men jag har inte bestämt vad vi skall ha. Kanske sjömansbiff, vi hade ju schnitzel igår. Fläskkött ena dagen och nötkött den andra. Tycker ni att vi äter mycket kött? Ja, den här helgen blev det så men oftast har vi fisk på lördagen och något kött på söndagen. Nu låter det som om vi har mängder med kött men det har vi inte. Igår hade vi ca 250 gram till tre personer och idag är det inte så mycket än gång men det blir däremot kålrot, morot och rotselleri i sjömansbiffen. Gör vad jag kan för att tänka grönare och nu när gubben fått lite förhöjd blodsocker också så gäller det att klämma in mer grönsaker i maten eftersom han inte hör till dem som uppskattar en fräsch sallad.
 
Det var maten det men jag tänkte mig också att sticka lite, kanske göra färdigt den lovikkavante jag börjat på. Ja jag vet att det är sent på säsongen men de har ju sagt att vi skall få tvåsiffrigt minus i mitten av veckan så då så! Vantarna stickar jag till mig själv och kan ni tänka er, i början på veckan som just gått fick jag stickat färdigt raggsockorna som jag började med i tanken för tre år sedan. Men inte förrän nu har de alltså blivit färdiga. Jag satt här och funderade på hur många par jag gjort och kom fram till att jag stickat cirka 100 par sockar, 10 mössor och 20 par vantar. Men jag har mera garn så jag fortsätter väl att sticka.
 
            Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.
 
Ja tro det eller ej men det är samma sockar fast det ena paret, det till vänster är taget med blixt.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela