brittensvardag.blogg.se

Klämdag

Publicerad 2018-05-11 08:02:32 i Allmänt,

 
en dag som kan beskrivas på ett fantastiskt torrt och tråkigt sätt,

"En klämdag är en enstaka arbetsdag som infaller mellan en helgdag och en annan arbetsfri dag.

På klämdagar tar många ledigt från arbetet genom kompensationsledighet (kompledig) eller semester.

En regelbundet återkommande klämdag i Sverige är dagen efter Kristi himmelsfärdsdag, som alltid infaller på en fredag.

Ledighet på klämdagar omfattas i några få kollektivavtal men oftast är det lokala bestämmelser och avtal som reglerar dessa."

                      

Eller så säger man som jag Jippi! Semester! Å igår var det Kristi flygare. Hursomhelst, det är jätteskönt med lite sammanhängande ledighet. Våren är bra på det sättet för är man alert så kan man få rätt många dagar ledigt på vårkanten. Det är inte mer än elva dagar sedan sist. Då var det en vardag, Valborgsmässoafton, som inföll mellan söndag och första maj som var en tisdag.

Egentligen hade jag tänkt putsa lite fönster idag och byta gardiner här i köket i alla fall. Men vädergudarna tycks vara på min sida för regnet liksom hänger i luften ännu. Ja det började ju redan igår eftermiddag med åska och riktiga störtskurar. Det har regnat i natt också har jag hört men inte åskat vad jag vet. Men det finns att göra i alla fall. Jag har både sockar att sticka, dukar att virka och en hel bokhylla med böcker att läsa. Sedan vill ju båda familjen och jag ha mat. Det är där det stora problemet ligger, att komma på vad man skall äta. Laga maten är inga problem men det där med att variera. Fantasin tar liksom slut ibland.

                  

Dottern har hela vintern varit duktig och lagat maten nästan varje vardag. Men eftersom hon är ganska ny i köket så har det mest varit relativt enkla och snabba rätter hon gjort, de där som är bra att ta till när man inte vet vad man skall laga. Därför tycker jag inte att jag kan börja ösa ur den banken ännu och därför har jag lite huvudbry nu, Helst skulle jag vilja, vilken gud förbjude, laga stekt falukorv och makaroner varje dag tills man kände det där, " åh vad jag är sugen på...".

                       

I alla fall så måste vi åka till affären och handla idag. Grönsakslådan är tom, fruktkorgen är tom, det finns bara en lite skvätt matolja hemma och i créme fraiche-burken är det bara en lite slatt kvar. Således inte mycket att laga middag av men jag har falukorv och jag har pasta förstås och i kranen finns det gott om kallt och gott vatten. I frysen finns också bröd, lite bär sedan förra sommaren och lite, med betoning på lite, fisk kvar. Så vi skulle nog klara helgen men nej, det får bli ett besök i matvarubutiken i alla fall. Jag måste också hitta någon som kan sätta ett nytt batteri i min klocka för den har stannat i natt. Sju minuter i två står den på och väntar man sex timmar till från nu så går den ju rätt igen.

 

                      

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela