brittensvardag.blogg.se

Lördag - och Melodikryss

Publicerad 2018-05-26 11:06:52 i Allmänt,

Phu!
 
Det var på håret men jag hann. Vi har nämligen varit och handlat först nu på morgonen medan det fanns lite svalka kvar. Det blir lite problem att ta hem frysvaror så här års annars. Något som också är svårt är att hitta på något till middag. Helst skulle man bara vilja äta glass och dricka vatten men det skulle bli alldeles för mycket socker och alldeles för lite näring och fibrer. Men idag blir det sill och potatis och kanske grillar vi en korv eller så framåt kvällen.
 
I övrigt tror jag att jag skall göra så lite som möjligt idag. Funderar som bäst på om jag skulle dra till med en rabarberpaj till dessert. Blir det riktigt varmt fram på eftermiddagen funkar den med lite glass annars blir det en god vaniljsås. I värsta fall får man väl göra glass av vaniljsåsen, det går ju bra det med.
 
Kanske sätter jag mig ute i skuggan någon stans och fortsätter sticka raggsockor av restgarner. I grann"byn" "Egypten" skall de nämligen ha ett litet jippo den 10 juni. Det ges möjlighet att åka höskrinda efter häst, korvgrillning, spel och lekar. Den som vill får också komma och sälja sina hemgjorda alster. Det brukar bli lite loppmarknad blandat med fint konsthantverk och hembakat.En rundvandring i Egyptens Oas kan man också få. För du såg väl Trädgårdskampen och Tony Johanssons seger i densamma. Det hela brukar avslutas med en liten auktion och dragning på de lotter som varit till försäljning under förmiddagen. Klockan två brukar kalaset vara över.
 
                       
 
Oj! Klockan är redan 10.03 så nu är det dags för Melodikrysset. Vi börjar med,
 
L7+L1 Underbart! Med KALLE MOREAUS så klart
V6 ROSA Pantern, visst minns vi den tecknade versionen men också Peter Sellers version som fått oss alla att dra på smilbanden skulle jag tro.
V8 Så var det då en av de där unga flickorna som det går tretton på dussinet av. Här var det i alla fall ELIN LANTO som sjöng skylite.
L2 Ett underbart stycke musik av Gioacchimo ROSSINI. "Trollflöjten", och visst kan den förtrolla. Verket heter "Barberaren från Sevilla" men det kunde du nog.
V9+V13 Visst är de i det närmaste geniala, galenskaparna och After Shave. Här med ett stycke ur STINSEN BRINNER.
L12 Rolling Homes i  "I am Looning OVER a four leaf Clover"
 
 
                       
 
V1 MARIETTE fick inleda andra halvan med ännu en Melodifestivalare "For You"
L3 EN gång jag seglar i hamn ♪♪♪♫♪♪♫♪♪♪♪
L4 En svensk skådespelarlegend sade han så det är väl bäst att vi skriver in en av de största, Gösta EKMAN dä.
V7 Jessica Andersson sjöng en melodi som hon gjort tillsammans med Fredrik KEMPE, en annan Melodifestivalveteran.
L5 Musik ur filmen om LEJONet Elsa.
L11+L10 SIR TOM Jones fick vi höra här. Hon har varit ganska frikostig med adelstitlarna det senaste Queenie Elisabeth.
 
Så blev vi då klara med dagens kryss också och i köket har det hunnit bli 27 grader varmt så jag funderar på om det där med rabarberpaj var så smart. Men jag är i alla fall glad åt att jag inte erbjöd mig att jobba idag. Det är nämligen Lindomedagen och vårdcentralen erbjuder kontroll av prickar och hudförändringar och TBE-vaccination. Rör du dig ute i skog och mark tycker jag att du skall ta det säkra före det osäkra och vaccinera dig. För den hjärnhinneinflammation du kan drabbas av är inte att leka med, den kan i värsta fall sluta med döden. Borrelia som är betydligt vanligare kan man behandla med antibiotika men kan vara nog så besvärande. Men mot den går inte att vaccinera sig.
 
Nu får det räcka för idag och jag sätter punkt.
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-05-26 17:51:52

Som ni märker har jag stavat Moraeus fel. Så förlåt så mycker

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela