brittensvardag.blogg.se

En grå söndag i november

Publicerad 2018-11-11 09:17:25 i Allmänt,

 
                          Bildresultat för fars dag
 
Det här är en typiskt handlarnas dag. Grå och lite småregnig, som gjord för att spendera pengar. Undra om det var så handlarnas förening tänkte när de kläckte idén om fars dag, andra söndagen i november. Inte för att någon butik hade söndagsöppet på den tiden, knappt ens godisbutiken i samma hus som där jag växte upp. Men tanken var nog inte att man skulle handla på söndagen, nej det skulle man nog göra hela veckan innan. Jag undrar hur många slipsar och flaskor med rakvatten som köpts, slagits in och öppnats av fäder sedan den här dagen inrättades.
 
             Bildresultat för rakvattenBildresultat för rakvatten
 
Vet ni vad som slår mig? Så orättvisa de här dagarna är. Jo, jag tänker, pappa skall ha något personligt, rakvatten (Old spice och Aqua vera) eller en slips. Men vad jag minns fanns inte något motsvarande till mamma. I alla fall inte på den tiden när jag växte upp. Till mors dag skulle man plocka en bukett vårblommor eller rita en teckning. I sämsta fall sade fröken i skolan till att man kanske kunde ta hand om disken, skala potatisen eller till och med laga middagen den här dagen. Varför inte en snygg scarf eller en liten flaska lukta gott? Jag tror aldrig att det ens kom på tal för femtio år sedan.Men kanske var det så att en flaska Magriffe eller 4711 var dyrare än rakvattnet. Jag minns faktiskt inte.
 
       Bildresultat för magriffeBildresultat för 4711
 
Men när jag var barn gjordes några tappra försök att fira barnens dag också. Då restes ett litet tivoli på Sälöfjordsplan. Det fanns någon karusell och ett litet skrangligt pariserhjul. Men det fanns sockervadd och popcorn och sådana där spetsiga klubbor i gult, rött och grönt. Några lottstånd och lyckohjul har jag bestämt för mig fanns också. Men vad jag minns så var det där tivolit på plats bara ett eller två år och efter det minns jag ingen barnens dag.
 
Bildresultat för godisklubbaBildresultat för sockervadd
 
Men nu har åtminstone vi i min familj något mycket bättre. Vi har våran dag varje gång vi möts. Då är vi generösa med kramar och glada skratt. Någon gång om och när vi får lust kan vi köpa med oss en blomma eller något gott till kaffet. Men det kan lika gärna vara ett ny- och hembakat bröd eller en bra eller nyttig sak man sprungit på någon gång sedan sist vi sågs.
 
                             Bildresultat för azalea
 
Det där har en fördel. I stort sett har vi lagt ner födelsedagar också. Fast dottern (som nu fyllt 24) och mamma som också blivit ett år till den här hösten firar vi med att gå ut och äta. Ett jättebra tillfälle att slippa ifrån både matlagning och disk. En dag då alla får ledigt. En jättebra idé tycker vi.
 
                      Bildresultat för middag ute
 
Men nu skall ni få något så ovanligt som ett recept.
Strimla och stek ett paket bacon som får rinna av på lite hushållspapper.
Skala och skiva en gul lök i halvmånar, skala och skiva två vitlöksklyftor.
Strimla 5-6 soltorkade tomater. Skiva 100 gram färska champinjoner och en paprika. Skiva 2-3 kycklingbröst i tunna skivor. Stek kycklingen lätt i baconfettet. Lägg i alla grönsaker och fräs ett par tre minuter. Slå på en burk creme fraishe och mjölk till lagom konsitens. Smula i en kycklingbuljongtärning och koka en eller ett par minuter. Serveras med kokt pasta och en lätt sallad. En snabb middag klar på 15-20 minuter.
 
 
Idag blir det nog köttfärslimpa.
 
                   Bildresultat för köttfärslimpa
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela