brittensvardag.blogg.se

Nödvändighet eller prestigebygge

Publicerad 2018-11-18 09:10:21 i Allmänt,

 
 
Vad i herrans namn talar jag nu om? Jo ett prestigebygge i kollosalformat som beräknades kosta 20miljarder kronor år 2010. En summa som nu har reviderats till 34 miljarder. En summa som till 50% betalas av staten och trängselskatten i Göteborg står för 41,2%, resten står Göteborgs stad (3,7%), Västra Götalandsregionen (2,4%), Region Halland (0,5%). Resterande 2,2% säger man består av realiserande markvärden. Skall man sälja marken man skall bygga på? Jag talar så klart om VÄSTLÄNKEN!
 
                         Bildresultat för västlänken
 
Detta jättebygge som delat storGöteborgs befolkning i två delar där jag tror att fler och fler av invånarna gått från ett likgiltigt okej till ett fördsiktigt nej. Vad är då västlänken? Jo ett dubbelspårigt järnvägsnät som skall starta vid Olskroken (En gammal knutpunkt i Göteborg) där den går ovan mark för att sedan dykan ner i en tunnel som skall gå under Skansen Lejonet. Vid Centralstationen dyker den ner under Nils Erikssonsteriminalens norra ände och vidare västerut längs Södra älvstranden och under Residenshuset vid Stora Hamnkanalen. Efter en sväng söderut tar den vägen under Hagakyrkan sedan gör den en sväng österut, under Landala och vidare till Korsvägen och Liseberg. Sedan gör den ytterligare en sväng österut och ansluter till det befintliga järnvägsnätet vid Almedal.
 
                            Bildresultat för västlänken
 
Jaha, säger säkert en del nu, och...? Jo det skall jag tala om, när tågen dundrar fram vid Stora Hamnkanalen så försvinner alla parkeringsplatser mellan Sociala Huset och Kungsportsplasen. Kungstorgets gamla kullerstensplan kommer förmodligen att rasslan ner i katakomberna under och affärslivet i Stora Saluhallen kommer att dö ut. Redan nu finns tomma affärsytor där och till nyår stänger "Min" chark igen.
 
                          Bildresultat för albert andersson saluhallen
 
Är det här en ny tanke? Nej inte alls faktiskt. Redan 1934 presenterades ett förslag till dåvarande spårvägsdirektören CA Reuterswärd, om en tunnelbana genom centrala Göteborg. Det blev inget av den gången och 1967 var det dags igen, då tänkte man sig snabbspårvägslinjer som komplement till de vanliga srammellådorna men det ansågs för kostsamt och idéen lades på is.
 
                            Bildresultat för  på is
 
2001 aktualiserades frågan igen. Förlag har lagts fram och förkastats, nya förslag har tagits fram och förkastats. Det har varit allt mellan spårtaxi, förarlösa spårvagnar och nu senast järnväg. Tänk så bra med tre stationer i Göteborg och sedan susar tåget förbi hålplatser som Mölnlycke, Rävlanda, Bollebygd, Borås osv för att snabbt ta sig till Stockholm.
 
                        Bildresultat för västlänken
 
Vi har inte gått från 2001 till 2018 som på räls sas. Nej då, det har protesterats och ärenden har varit uppe i både förvaltningsrätt och regeringsrätt och allt däremellan men när regeringen sade sitt i september 2018 så kunde ingen säga något mer. Istället fortsätter sabotagen. Folkets eget sätt att tala om att detta vill vi inte. Vem skulle vilja sitta i Hagakyrkan under en vigsel, ett dop eller en högmässa med ett tåg som dundrar fram i 250 km/h under sig.
 
                       Bildresultat för sabotage
Det här med sabotage tycker jag inte om. Det har förekommit att säkerhetsselar för dem som jobbar på hög höjd har saboterats vilket innebär livsfara. Det är inte ok. Inte heller att beställa hem varor till politikers adresser eftersom sådana tilltag drabbar tredje person. Nej skall något göras skall man protestera med banderoller, insändare och demonstrationer osv. Men man får inte dra ett plakat i huvudet på en förbipasserande politiker.
 
                             Bildresultat för västlänken
 
De flesta tunnlar skall gå genom berg men några bitar hamnar i Göteborgs välkända blålera. Där skall man bygga schakt där man skall lägga ner tunnelrör och sedan fylla schakten igen. Förhoppningsvis bara på utsidan. Men vad som gör mig mer ledsen är att byggnader som Lisebergshallen, Stjärnornas Krog och även vissa delar av Stora Scenen kommer att påverkas. Fornminnet, det jag förut kallade katakomberna kommer till viss del att rivas men där det går skall man bevara och synliggöra stenarna.
 
                        Bildresultat för västlänken
 
Ja jag skulle kunna skriva mycket mera men det viktigaste är ändå att "Min" chark Albart Anderssons Charkuteri stänger igen på nyårsafton 2018. En epok går i graven och kommer aldrig mer igen.
 
                                    Bildresultat för går i graven
 
Tack för ordet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela