brittensvardag.blogg.se

Vid det här laget...

Publicerad 2018-11-25 07:58:05 i Allmänt,

 
                             Bildresultat för morgonpigg
 
...vet väl alla att jag är en utpräglad morgonmänniska. Därför är det extra frustrerande när inte omvärlden är det. Ta till exempel det här med att komma i kontakt med någon. Jag är kanske beredd att åka till affären eller ringa ett telefonsamtal men det finns ingen på företaget som kan svara i telefonen och till företaget eller butiken jag hade tänkt ställa min kosa där finns ingen heller utom då företagets viktigaste person möjligen. Men nu är det ju så att den som håller rent efter andra får göra just det och inte tassa över till de andras uppgifter för då kan det gå riktigt galet. Kunden kan ju få rätt. Nu säger jag absolut inte att inte handläggare och försäljare också kan tillfredsställa mina önskningar och behov men väldigt ofta blir man lite irriterad just där och då. Det finns också handläggare som jag tror har till uppgift att få kunden/besökaren att stånga sin panna blodig.
 
                               Bildresultat för morgonpigg
 
Vad har då detta med att göra att jag påstår att jag är morgonpigg? Inte ett dugg! Det bara blir så när fingrarna far över tangenterna och när tankarna springer före. För ni skall veta att jag tänker betydligt snabbare än jag skriver.
 
Men det här med att vara morgonpigg är alls inget bekymmer. Det finns så mycket att göra och som är riktigt skönt att få göra i min ensamhet. Sitta här och skriva till exempel med radion på låg volym som enda sällskap. Nej, inte ens kissekatterna har vaknat denna kyliga morgon. De ligger i sina små bäddar under luftvärmepumpen och myser om de inte krypit upp till någon människa i en säng. Nu när klockan blivit sju kan jag också sätta dagens första deg så jag gör en liten paus här.
 
                            Bildresultat för sesambröd
 
Sådär ja. Nu skall det bli sesamrostebröd till att börja med. Just detta att ha sesamfrö i degen gör inte bara brödet smakrikt. Nej, för när man rostar skivior av brödet så rostar man även sesamfröna och detta ger een extra skjutts i smaken. Smaken ja, det är ett av våra sinnen och doften är ett annat.
Vi tog en liten sväng ner till Saluhallen igår igen. Jag glömde ju köpa ytterlår förra veckan. Jag är ingen typisk köttmänniska som uppskattar en blodig biff eller en stor entrecote på min tallrik men när jag äter kött skall det till att börja med dofta gott. Det gör köttet i Saluhallen. Det har en antydan till peppar eller chili. Inte då den där starka doften utan den där man kan känna under styrkan. Den där lite sötkryddiga doften av gräs eller hö. Färsen jag köper hos Thomas, Fredrik och Magnus är fantastisk. Jag köper gärna fläskfärs och gör köttbullarna på. Det är inget som fastnar i pannan eller som smälter bort och ger en svag doft av ister i hela köket. Lägger jag ner en 20 grams köttbulle så tatr jag upp en 20 grams köttbulle ur stekpannan.
 
                                     
 
 
Färsen du kan köpa i de där läskiga plasttrågen i affären går ju inte att göra köttbullar eller pannbiff på. Jag vet inte hur de burit sig åt när de maler färsen för det ser ut som långa rosa-vita maskar tätt tätt tillsammans, så ser det också ut när du bearbetat färsen en stund med grädde, ägg och lite ansjovisspad eller muskot. DET GÅR INTE ATT FORMA FINA SMÅ KÖTTBULLAR AV DEN FÄRSEN!!! Det trillar isär och blir gråa små maskar i stekpannan istället. I bästa fall kan man få den att funka som tacofärs.
 
                      Bildresultat för blodig panna
 
När de lagt ner charken i Saluhallen får jag väl bli vegetarian tills jag hittar ett annat ställe med skapliga produkter. Men fisk slutar jag aldrig att äta.
 
Just nu rådbråkar jag min hjärna för att komma på lite julklappar till mina nära och kära. mamma och gubben är inga problem men vad i herrans namn skall vi hitta på till dottern? Och hon som älskar paket fortfarande..
 
                            Bildresultat för julklappar
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela