brittensvardag.blogg.se

Alltid bara två val

Publicerad 2018-10-27 08:52:00 i Allmänt,

 
Antingen svart eller vitt, ja eller nej. Visst finns det nyanser men till sist och syvende har du ändå gjort ett val som kan vara bra eller dåligt. Helt dåligt blir det inte för du har ändå fått en erfarenhet du kan använda nästa gång du ställs inför ett liknande val. Om inte valet är så dåligt att du inte får en andra chans, förstås.
 
                        
 
Vadan detta ambivalenta tänkande denna kylslagna morgon? Jo, igår föll säsongens första snöflingor, det hann jag se innan det mörknade och rädslan för att vi skulle ha den där decimetern snö som meteorologerna flaggat för var överhängande. Men av snö ser jag inget just nu.
 
                           (oro=guld (esp))
 
Som så många gånger förr bevisar det tesen som jag vid flertalet tillfällen skrivit om. Varför oroa sig i förväg? Antingen har du oroat dig för det som kommer och det kommer vilket gör skadan dubbelt så stor eller så släpper du oron och låter saker ske. Då kan det bli som idag, ingen snö och jag har inte oroat mig för det heller så det gör att lilla Amygdala inte behövde tova ihop sig till ett litet nystan och lilla hippocampus kunde lugnt ligga kvar och gunga sig till sömns.
 
                   
 
Är jag ute och cyklar tror ni? Kanske inte. för på radion kan jag just nu höra The Beatles, "Let It Be" Som jag enkelt översätter till "Låt det vara så". Denna text får mig att tro att det är fler än jag som tänkt till.
 
Men så har vi det där med nyanserna. Det är tur vi inte pratar färg nu för då hade min lilla mamma fått spader. Nej vi skall tala om mer abstrakta saker. Kanske funderar du idag på att bara vara, gå hemma i lite enkla kläder som bara skyddar mot kyla men inte sitter åt eller skaver. Sno ihop håret till en tofs eller bara kamma tätt intill huvudet och det ligger kvar där av gamla stylingprodukter. Koka en kopp med något gott i, kaffe, te eller choklad. Valet är ditt. Kanske väljer du att handarbeta, läsa eller lyssna på lite skön musik, ja något som får dig att må bra. Vem vet, kanske tycker du att det var så skönt att du gör likadant i morgon. Men märker du nu vad jag menar med nyanser? Saker du tycker om men du kan ändå göra ett val, ett val som är bra för dig. Naturligtvis finns det negativa val också. I min värld är det att åka ut och trängas med folk i affärer, hälsa på någon jag egentligen inte vill träffa eller ge mig ut på en långpromenad fast det blåser och är kallt. Tre dåliga val men det finns ändå något positivt i dem. Går jag till affären hittar jag kanske något jag länge sökt eller en perfekt julklapp till partnern. Åker jag och hälsar på någon så kanske jag slipper ett dåligt samvete och det är ju en jättevinst. Naturligtvis är promenaden bra för kroppen, att få andas frisk luft, få motion, att stärka muskler och leder i hela rörelseapparaten. Men roligt? Nej knappast, inte i min värld i alla fall. Jag är av naturen lat. Så är det. Vi talar alltså om en livsstilsförändring och det låter väl inte så roligt även om vinsten kanske skulle vara enorm.
 
                         
 
Nej, jag gör som vanligt, ägnar mig åt lite stickning och tar dagen som den kommer.
Till middag blir det nog schnitzel men ugnsrostad potatis och citronsmör.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela