brittensvardag.blogg.se

Lördag igen

Publicerad 2018-10-06 09:15:20 i Allmänt,

 
 Jag har sagt det förut men det tål att sägas igen, det är inte klokt vad fort en vecka går. Man sitter där på söndag kväll och suckar över vad fort helgen gick och den är ju bara två dagar. Men rätt som det är sitter man där på lördag morgon och undrar vart sistlidna vecka tog vägen. Beakta då att veckan som vi känner den, är hela fem dagar lång.
 
                  
 
Ofta säger jag  "lev i nuet, ta vara på varje stund som om vore den sista", lever jag så? Jag försöker men ändå springer tiden ifrån mig. Är det så att jag gör för lite? Jag jobbar full tid och sedan kommer jag hem. Jag stickar, virkar och läser, lite TV hinns också med och ser jag på sådant så inser jag att jag hunnit med en hel del. Men allt det där jag hoppas på av framtiden, det hinner jag aldrig med. Resa, till Marrakesh, Mallorca, Teneriffa, Naxos, Aten, Hawaii, Bern, Prag, Bryssel...… listan är lång. Mycket är det jag vill se innan mitt liv är till ända. Men skall jag tro Leif från Rimbo så har jag lite drygt 340 år på mig. Han påstod nämligen att jag var så jävlig (hans ord) att jag skulle få göra som Fantomen och leva här i minst fyrahundra år. Han sade att "Han där uppe vill inte ha dig och han där nere vill inte ha konkurrens". Jag tycker Leif var dum. Det tyckte tydligen min kompis också för det förhållandet tog slut.
 
                  
 
Men faktum kvarstår, livet går för fort och i de allra flesta fall anser vi att livet varit för kort. Men det viktiga är kanske inte att få ett långt liv utan ett bra liv. Ett bra liv är förmodligen ett hyfsat friskt liv. Ett liv som vi står ut med. Ett liv med sorger och bekymmer men också av glädje och lycka. Har du tänkt på det, att för att kunna uppleva glädje och lycka till fullo måste man också ha upplevt motsatsen. Lycka kan heller inte köpas för pengar men det kan en viss del glädje. Jag tänker på upplevelser, nöjesparker och lite egentid på ett spa eller liknande. Men lycka, nej. Lycka är något mycket större. När du får och kan ge kärlek. Jag kan bara inte förstå att det skall vara så svårt att säga "JAG ÄLSKAR DIG". Vet ni, det finns så många sorters kärlek så jag blir alldeles yr. Men ingen kärlek får man ta för given, den måste förtjänas. Kärlek är heller inget som har med pengar och prylar att göra även om det kan vara ett sätt att visa sin kärlek och känslan och orden ändå finns där men avståndet kanske förhindrar att visa känslan.
 
                                       
 
Jag läste en bok en gång som hette "Tre sorters kärlek" den är skriven av AJ Cronin. Det är en bok som på ett mycket vackert sätt beskriver just det titeln säger. Det är ingen trist faktabok som talar om och spaltar upp fakta för att man skall känna kärlek. Nej det handlar om en person som i sina möten med tre personer känner tre sorters kärlek och alla ryms de med lätthet i huvudpersonens hjärta. Läs den! Det är mitt råd. Men ta dig tid att läsa den, läs den långsamt och med eftertanke. Njut den, för den tar alldeles för fort slut.
 
                                 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela