brittensvardag.blogg.se

Morgon

Publicerad 2018-10-21 08:06:47 i Allmänt,

 
Ja det är det när jag brukar stiga upp. Nu är klockan 07.10 och jag har varit vaken i drygt en timma redan. Frukosten är avklarad, mannagrynsgröt med lite sirap och kall mjölk, en pressad apelsin och en knäckemacka. Naturligtvis hade jag en mugg te också. Nu står muggen nypåfylld här bredvid mig. Alltmedan jag funderar på vad vi skall ha till middag. Nu börjar det bli tomt på råvaror i frysen vill jag lova. Det finns tre kotletter men det åt vi förra söndagen, sedan finns en liten paket med nötfärs, två lite större med fläskfärs och en ganska stor (400 gr) med blandfärs. I en annan låda hittar jag en bit falukorv, 4 wienerkorvar, ett isterband och en torskfilé. Vad i herrans namn kan jag få ihop av det? Helst något vi inte haft på ett tag. Jag får ta mig en lååååång funderare till. I sådana här lägen gäller det att tänka lite utanför den där vanliga bekvämlighetszonen. Kanske paj eller pizza eller varför inte en gryta av något slag? Eller en soppa kanske? Nej jag vet banne mig inte.
 
                            Bildresultat för vad blir det för mat
 
Inte har vi planerat att göra något särskilt idag heller men det blir bra det för då kan jag ägna mig åt sockstickning och det älskar jag. Just nu blir det ett par 42:or i ett tunt 100%-igt ullgarn som är lite brungrått. Vad jag tycker är så bra med ullgarn är att tar man bara ullen så kan djuret fortsätta beta sly och gräs. Sedan står en reflexmössa i lila och off-White på tur och efter det har jag två par raggsockor i rött och rosa och sedan..... Konstigt nog tycks det aldrig ta slut, och det är bra det. För då är jag sysselsatt i alla fall. Och garn har jag så det räcker och kanske blir över.
 
                                        Bildresultat för garn
 
Skulle det bli garner över får jag väl sätta mig och virka en pläd i mormorsrutor. En sådan som min gamlamormor Ada hade. Den var gjord av de sju barnens utvuxna tröjor. Alla rutor hade fått en yttre kant av ett alldeles nytt garn i djupt vinrött, det var nästan lila. Här talar vi recykling. Någonting jag tror vi måste bli mycket bättre på. Vi kan inte fortsätta att bara konsumera och konsumera. Vi har helt enkelt haft det för bra några år. Nu svänger vi oss med fina ord som recykling, återbruk och återanvändning som om det vore något nytt. För bara femtio-sjuttiofem år sedan var detta en nödvändighet och inget alls som var konstigt. Idag skall det slås upp stort med en rejäl klapp på axeln för att vi kommer på att använda en gammal amerikakoffert som bord. Jag undrar hur många möbler som är hopsnickrade av gamla fruktådor i trä. Jag minns att när jag var barn gjorde mamma en byrå av tre på höjden staplade sockerlådor. Så sydde hon ett förhänge av ett gammalt draperi som sattes fast med spänntråd i kanterna. Den här hade vi såklart bara på landet i den gamla hyrda stugan. Men även min mormor hade en sådan i lillastugan. Idag står den som förvaring för krukor och verktyg i växthuset  men nu utan förhänge eftersom jag tycker lådorna är vackra i sig.
 
                                  Bildresultat för byrå av sockerlådor
 
Nog pratat om sådant här nu är klockan snart åtta, det är dags att fylla på temuggen och nu väntar garn och stickor på mig.
 
                              Bildresultat för stickning
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela