brittensvardag.blogg.se

Nu e re höst

Publicerad 2018-10-20 08:48:20 i Allmänt,

                        
                                  Bildresultat för höst
 
Nej, det är inte felstavat fast det är det ändå på något vis. För jag satt här och funderade på hur det skulle se ut om man skrev på talspråk. Kanske skulle jag ta och göra ett försök fast jag vet att jag kommer att vilja vara där och rätta till.
 
                                Bildresultat för frost
 
Så vi kan la återgå te de där m höst. Ena dan e de tio tolv grader varmt och andra dar e som igår, nollgradit så man får skrapa is från bilrutorna. De vita azaleorna blommar intill husväggen i en försenad vår men hostan tog frosten dö på. De hänger sorjset gula och trista i rabatten. Löven som varit gula en längre tid nu på grund av vattenbristen i somras börjar så sakteliga att singla mot marken nu, men när solen skiner är de förödande vackert.
 
                                    Bildresultat för ord
 
Nej, det där blev inte bra, det tog för lång tid att tänka på att man skulle skriva som man talar så jag återgår till rikssvenskan som min älskade far vurmade för. Han höll på att få spader när jag sade ord som Las, tåta o svale. Vad jag egentligen sade? Lars, tårta och trappuppgång såklart. Mamma som läste igenom min uppsatser och prov kom ständigt med "pekpinnar" om stavningen. Man skrev inte innom  när man menade inom. (Nu vet jag varför det var svårt att få till talspåkstexten, programmet jag skriver i har autokorrektion.) Jag skulle kunna rapa upp hundratals exempel där hon med tålamod har lärt mig att bra svenska inger respekt. Visst det finns fortfarande ord jag är osäker på men jag kan i alla fall skilja på när jag skall säga dem eller de. Dom säger man bara i talspråk.
 
 
  Bilden kan innehålla: ränder Bilden kan innehålla: ränder     
 

Vi går över till något mycket roligare, handarbete. Vet ni att det är raggsockans dag idag. Så idag kan man säga att det är min dag för det finns inget som är så roligt och avkopplande som att sitta och sticka raggsockor. Ja, jo, baka matbröd är också både kul och nyttigt men det kan man inte ägna sig åt varje dag. Det kräver lite mer tid än den halvtimmen - timmen jag har tid, lust och ork att lägga på det varje dag. För en lite stund varje dag måste jag ha. Tänk så man kan variera räta och aviga maskor så att det blir mönster på både skaft och fot.
 
                         Bildresultat för gofika
 
Vad skall då dagen föra med sig tro? Först skall det bli ett melodikryss klockan 10.03 fram emot halv tolv blir det en träff med en gammal skolkamrat borta på Källarbacken. Efter det skall jag lämna av tre par raggsockor i Landvetter. Sedan blir det Göteborgs djurskydd i Pixbo för att lämna av hundbäddarna vi fick av klasskamraten. Vi avslutar med leverans av lite Ullaredsinköp hemma hos mamma i Mölnlycke. Där vet jag att en gofika väntar också. Sedan åker vi nog hem och där väntar dagens stora problem, vad skall vi ha till middag?
 
 
                             Bildresultat för fisk, fågel eller mitt emellan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela