brittensvardag.blogg.se

Valtider

Publicerad 2018-09-08 08:22:00 i Allmänt, Politik, miljö,

                            Bildresultat för plast i havet
 
 
Ja inte vet jag hur dessa däggdjur (valarna) har det i dessa tider men förmodligen drabbas de då och då av människans miljöförstöring. Visst kan de sila plankton i enorma mängder mellan sina gallerverk till tänder men en och annan plastbit finns det säkert också. Jag tänker då främst på dessa små plastkulor som cellplasten är uppbyggd av. Sådant där som är i fiskelådor och som fungerar som emballage runt våra vit- och elektronikvaror. Jag har sett skrämmande bilder på vad vi människor slänger i havet. Ja, jo, jag vet, vi är nog ganska duktiga här uppe i norr men visst har du sett en sådan där boj som man förtöjer båten vid, många av dem är i cellplast eller frigolit och väder och vind tär på dessa där de ligger och guppar vid kajerna. Då har du också säkert sett hur tilltygade en del av dem är. Var tror du de saknade bitarna finns? Hemma i båtägarens soppåse? Jag skulle inte tro det, de ligger nog och flyter runt i havet. Vad tror du händer med fisklådan som blåser över relingen i hårt väder? Tror du verkligen att besättningen ser till att lådan landas i båten igen? Nej, jag skulle inte tro det.
 
                          Bildresultat för plast i havet
 
Småsaker, javisst! Men sammantaget med alla andra små händelser i världen så blir det en naturkatastrof. Så tänk efter, vad kan du göra? Tro det eller ej, men du kan göra ganska mycket. Bara tänk tanken att du och alla andra redan i affären rensade bort alla onödiga förpackningar. Tänk dig handlarens besvär när du börjar plocka bort kartongen som tandkrämstuben ligger i, när du sliter av pappemballaget som ligger runt de där tre små burkar med ananas som du köpt eller sliter bort plasten runt de tre små makrillburkarna i tomatsås. Hm, säger du nu, det bryr väl sig inte handlarna om? Nej kanske inte om bara du gör det men om tio eller kanske 100 kunder gör det varje dag då skall du få se på förändring.
 
                             Bildresultat för plast i havet
 
När jag var barn, innan plastkassen uppfanns, fick jag en nätkasse att bära hem mjölkpaketet i. Det där hade jag i minnet när jag fick ett eget hem. Det och att jag var tillräckligt snål för att alltid betala 50 öre för en plastkasse varje gång jag gick och handlade. Redan i slutet av -70-talet vek jag nogsamt ihop mina plastkassar och tog med till affären nästa gång jag gick och handlade. Flera gånger blev jag anklagad för att ha "stulit" kassen när jag gick in i affären och därför lärde jag mig snabbt att ha domuskassar när jag gick till Epa och Epa-kassar när jag gick till Ica. Ja ni förstår principen. Idag är det ingen som reagerar när jag kommer med mina stora gula Gekås-kassar när jag handlar och då har vi ändå tagit vägen om tygkassen. Vad jag vill ha sagt det är att jag var tämligen ensam med att ha med en kasse när jag gick och handlade där i slutet av sjuttiotalet men idag har var och varannan människa kassar med när de handlar. Så det är alltså så att någon måste börja och denna någon kan vara du, eller du eller du. Eftersom vi inte går i samma affärer så kan vi börja att sprida ringar på vattnet på varsina håll och så småningom flyter dessa ihop och vi har fått till en förändring.
 
                                 Bildresultat för plast i havet
 
Nu tror ni såklart att jag är Miljö- eller Centerpartist men tyvärr för er som röstar på dem, det gör inte jag. Jag har inte nyttjat min medborgerliga rättighet ännu men det skall bli idag. Och då faller rösten på dem som ser till varje enskild individ. Som ser till att barn kan få gratis glasögon, som verkar för att tandvården skall omfattas av högkostnadsskyddet eftersom tänderna tillhör kroppen. (Nej det är inte tänkt att det skall bekosta dyra implantat och så vidare men grundläggande tandvård). Eller för att de ser den som börjar bli gammal som anser att åldringsvården måste byggas ut. Att LSS är en självklarhet att alla som behöver personlig assistans skall kunna få det. Men tyvärr finns det människor utan samvete som har utnyttjat detta med fejkade sjuka bara för att få bidragen vilket gjort att många som behöver nu inte får. Jag blir så arg!
 
                          Bildresultat för dålig assistans
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela