brittensvardag.blogg.se

Vemod

Publicerad 2018-09-15 09:12:21 i Allmänt,

 
Det är nog så jag känner nu när det börjar bli höst. Vemod över långa, sköna, soliga dagar, vemod över hur enkelt allting var. Vemod över all god sommarmat som vi inte längre vill njuta.
 
                           Bildresultat för sommarmat
 
Nej, jag skojar bara. Visst är det skönt nu när det börjar svalna av för det är ju lättare att ta på sig ett lager till om man fryser än vad det är att skala av sig ett lager till när man redan är naken men svettas som en gris ändå. Härligt är det också att brunnen nu fylls och vi slipper åka till lilla mamma, som har kommunalt vatten, för att hämta dricksvatten och tvätta. Det är alltså inte skönt att slippa åka till mamma för det har varit riktigt mysigt men skönt är det att slippa kånka på tunga vattendunkar. Skönt är det också att slippa äta på papperstallrikar för att inte få en massa disk. Härligt är det att äta "riktig" fisk och inte sill och potatis varje vecka. Jag hör i och för sig till dem som gillar sill och potatis men jag gillar variationer i kosthållningen mer. Nu kan det kanske få vara slut på färdigportioner, frysta fiskgratänger och pajer. Kanske blir det uppehåll en av helgens två dagar också så att man äntligen kan dra igång grillen igen. Så härligt med grillade kycklingfiléer och ugnsrostade rotsaker. Mums! Vad jag har saknat det.
 
                         Bildresultat för grillad kyckling med rostade rotsaker
 
Maken var och handlade igår, utan mig, och vad kommer han hem med? Jo stekfläsk, fläskkorv och kotletter. Nu vet jag vad han vill ha i alla fall. Dottern hade klämt till med en härlig äpplepaj så nog börjar det bli höst. Den tiden kommer säkert också när jag gnäller över allt regn för onödigt kallt tycker jag allt att det blivit och så fort kylan kom. Riktigt svenskt lagom var det bara en dag eller två, då, precis innan regnet kom. Men jag skall inte klaga, det är ju så kul med variationer.
 
                      Bildresultat för fläsk med löksås
 
Variationer tycks våra små kissekatter också vilja ha för alldeles nyss kom vår älskade, snälla lilla Tusse in med en svartmes han lyckats fånga alldeles själv. Det uppskattade inte matte det lovar jag så katten får vara inne en stund och pippin hamnade på komposten. Tänk vilken besvikelse jag kände när just HAN kom in med en liten fågel. Jag som i min enfald inbillat mig att han var för snäll för att fånga fåglar men visst, han är en katt och en katt är en jägare. Jag får väl försöka trösta mig med att det förmodligen var en gammal fågel som inte reagerade snabbt nog för att fly eller en ung fågel som inte hunnit samla tillräckligt med kraft denna torra sommar för att klara en kall och snörik vinter.
 
                              Bildresultat för katt som tagit fågel
 
Det var vad som rörde sig i mitt huvud denna lördagsmorgon. Nu skall jag sätta mig och sticka en timma innan det är dags för veckans melodikryss. Du hänger väl på?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela