brittensvardag.blogg.se

Blinka lilla stjärna

Publicerad 2019-01-03 07:52:34 i Allmänt,

Det är en liten barnvisa jag ofta tänker på. I alla fall sedan vi flyttade upp hit till skogen. Här bor vi långt från industriområden, köpcentrum och motorvägar som ständigt lyses upp. Ändå har det hänt saker på de 18 år vi bott här. Det som är nytt är lågenergilampor och sedan ledlampor. Så vad som finns nu som inte fanns då, det är entrélampor och fasadbelysningar som ständigt lyser. Dessa, tro det eller ej, stör faktiskt möjligheten att se alla stjärnor på himlavalvet. Om många, låt säga ungefär 50% av våra grannar har lamporna tända en sen kväll eller tidig morgon så ser man bara de mest lyskraftiga stjärnorna. Men förr när alla hade släckt så såg man miljoner och åter miljoner små ljuspunkter på himlapällen.
 
När vi nu talar ledlampor och andra moderniteter, hur kan fordonstiverkarna tillåtas att sätta in dessa starka HID-ljuskällor i bilana? De skall i och för sig vara avskärmade så att de inte stör mötande trafik för de är cirka fyra gånger starkare än en vanlig traditionell H7-lampa men stör gör de. I synnerhet om man möter en bil med sådana ljus när man själv befinner sig i uppförsbacke och mötande i nerförsbacke. Att man kan gå runt regelverket beror på att vissa modeller av nyare Volvo och Wolgsvagen har samma strålkastarutseende så att man kan montera xenonlampor på platsen för vanliga H7-lampor. Dessa passerar då i bilbesiktningen och stör medtrafikanternas sikt. Tänk er själva, sätt in en vanlig 25-wattsglödlampa i ett reflektorhus (det är sådana som finns i gamla bilars strålkastare) och sätt in en 100-wattare på samma plats. Det blir skillnad.
 
                           
 
Någon har kanske märkt att jag gör skillnad på HID-ljuskällor och H7-lampor och det finns en anledning till det. H7 lampan tar sin kraft från el-systemet i bilen men det gör inte HID-ljuskällan som egentligen är en ljusbåge orsakad av tändning av en gas (Xenon). Jag skulle kunna krångla in mig i teknisk beskrivning av UV-strålning och färgtemperaturer men det tror jag kanske inte intresserar så många men nämnas skall att länder utanför Sverige tillåter ett kallare ljus än svensk lagstiftning. Detta gör att många kör bilar med dagsljustemperaturer, vilket ger ett mycket vitare ljus än vad som är tillrådigt. Detta märks inte heller på besiktningen eftersom man där bara testar själva ljusbågens inställning och riktning.
 
     
 
Men visste ni att Xenonlampan har så högt Volttal att den ger strömstyrkor som klassas som högspänning. Därför skall man inte byta dessa lampor själv utan låta en aukoriserad verkstad göra detta. Vad jag vet får detta göras ganska ofta eftersom Xenonljusbågen bara lär ha en brinntid på cirka 200 timmar. Då är det inte så enkelt som att bara byta själva lampan. Nejdå, man får byta hela insatsen för i den sitter själva tändaren och det är en kompicerad historia vilken jag inte skall gå in på. Men enkelt förklarat kan man säga att det är som ett lysrör med en glimtändare.
 
                                
 
Om det nu inte hade varit mulet så hade jag kunnas släcka min taklampa och titta på alla stjärnor  innan dagen bryter in.
Om bara en lite stund skall vi åka ner till Landvetter och göra veckans inköp av stapelvaror. Det skall bli kul en stund.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela