brittensvardag.blogg.se

Söndag igen

Publicerad 2019-01-20 08:07:27 i Allmänt,

 
 
På nyårsdagen berättade jag om min önskan för 2019 för min familj. Det första var att alla skulle få vara friska och på den önskan följde några fler som jag inte skall rabbla här. Men en av de önskningar som kom på slutet är en önskan jag inte har några större förhoppningar om ännu men kanske om några år. Vad jag önskade? Jo, att 2019 skulle bli året då man arbetade två dagar och var ledig fem. Naturligtvis med bibehållen lön.
 
                          Bildresultat för ledig tid
 
Nu tror ni såklart att jag inte gillar mitt jobb men se, det är fel. Jag älskar mitt jobb, jag har urtrevliga arbetskamrater och supergulliga patienter. Visst finns det en och annan som inte har fått några gladmuskler i ansiktet och visst gör vi fel ibland så vi blir utskällda men det är inte på de fåtal tillfällen jag tänker utan alla andra gånger. De gånger patienterna stannar till och säger "vilken trevlig och bra doktor, föresten ni är så gulliga allihop" eller " oh vad det är trevligt att komma hit där vi alltid möts av ett leende och ett välkommen."
 
               Bildresultat för leende                                        
 
Det behövs så lite för att göra någons dag. Detta något är ju gratis, det är inget man kan locka fram med vare sig högre lön eller presenter. Det räcker med ett vänligt ord när man går förbi kassan för att jag skall leva på det i flera dagar. Eftersom vi varje dag tar emot 100-150 patienter så är det faktiskt så att de dagar är lätt räknade då vi inte får ett gott ord från någon patient. Ett gott ord behöver inte alltid vara beröm, fast det är roligt, utan kan vara att de visar en bild på sin hund eller katt i de mest dråpliga positioner.
 
                       Bildresultat för katt sitter knasigt
 
Det är nog inte sant men symboliken är fin. Här skall ni få höra;
 
En indian satt med sitt barnbarn då han sade:
- "Det bor två vargar inom oss alla. Den ena är rädsla och hat och den andra vargen är kärlek och fred." "Vilken varg vinner", frågade barnbarnet. Den gamle indianen svarade, "Den vi matar".
 
Så tänk på det nästa gång du möter någon, vare sig det är fysiskt, via telefon, eller de skrivna orden någonstans. Som du bemöter andra, så blir du själv bemött. Ge någon ett leende och du får tio om inte 100-fallt igen.
 
                             Bildresultat för leende
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela