brittensvardag.blogg.se

Söndag? Nej, måndag är det ju!

Publicerad 2016-08-01 10:03:18 i Allmänt, Baka, Recept,

 
Tänk vad man kan bli vecko-vild när man har ledigt.
Jag var så säker på att det var söndag idag så när jag vaknade gjorde jag som jag har för vana att göra. Jag går upp och gör mig i ordning, rättar till sängen och så och sedan lägger jag mig ovanpå och läser. Där ligger jag då tills klockan går mot 08.30 eller boken är utläst. Det här gjorde jag inte igår av någon anledning så det var väl därför jag fick för mig att det var söndag idag istället. Det är ju ingen skada skedd men lite konstigt blir det eftersom jag har tänkt mig att baka idag. Visst, det går att baka fast klockan har gått mot halv nio och familjen blir väl glad eftersom jag inte stör med skrammel och så  vidare. Den gamla trotjänaren, hushållsassistenten Star-Mix från 1977 låter en del när jag drar igång den men vad bra den är. Sådana maskiner görs nog inte idag. Idag hade jag tänkt att det skulle bli ett skållat rågbröd med bovete så vi får väl se hur det blir, skållningen har nog svalnat så pass nu att jag kan fortsätta.
 
Sådär ja. Nu står degen på jäsning första gången. Hur jag gör? Tja, jag tar ett par deciliter grovt rågmjöl och kanske lika mycket bovete. Sedan slår jag på ett par, tre deciliter vatten, rör runt och lämnar det så med lite plast över. När det svalnat av till kanske 45 grader så häller jag i en skvätt mjölk. Kanske blir det ett par tre deciliter det med. Sedan fortsätter jag med att knäcka i ett ägg, klicka i cirka 50 gram margarin, ett par teskedar salt, ungefär lika mycket mald fänkål och ett paket jäst. Arbetar cirka fem minuter i maskin och sedan får det jäsa till dubbel storlek. Jag tänker baka ut det till två limpor som får jäsa cirka 40 minuter och sedan in i en 225 grader varm ugn som genast sänks till 200 grader och så får de stå där i 35-40 minuter, tills de låter lite ihåligt när jag knackar dem i botten. KLART! Sedan är det bara att skära upp i lagom tjocka skivor, bre på lite smör eller mjukost och så på med en skiva ost eller rökt skinka kanske och så en mugg nybryggt te till det. Det brukar bli bra.
 
                                
 
 

Kommentarer

Postat av: Gun kallin

Publicerad 2016-08-01 10:36:49

Ja du här är en tillsom trodde det var Söndag, har försökt ringa dottern, men så sa systerdottern att det var Måndag. Å då är det inte konstigt att dottern inte svarar eftersom hon örjar nytt jobb idag..Ha i alla fall en bra dag , Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela