brittensvardag.blogg.se

Vad är värst?

Publicerad 2017-01-07 08:09:00 i Allmänt, Hälsa,

 
Jag har ju ofta talat om att man inte skall fokusera på det dåliga utan på de bra sakerna i livet. Känner ni igen det?
 
Mm, kunde tänka mig det. Men jag är svensk av födsel och ohejdad vana så jag talar naturligtvis om vädret. En av de få saker vi inte kan förändra hur gärna vi än vill. Jovisst kan både amerikaner och kineser med hjälp av flygplan sprida någonting med järn..... , vad det nu hette, uppe bland molnen så att det regnar mer än vad det annars gjort eller inte regnar alls eller i alla fall mycket mindre. Tokerier anser jag det vara i alla fall. För denna manipulation tror jag påverkar någon annan stans. Om storbönderna i Texas vattnar molnen för att det skall regna mera på deras fält så måste ju det betyda att någon annan får mindre regn. Där kanske det verkligen hade behövts.
Men det var inte detta jag skulle tala om för jag hade gärna tagit lite sol och värme nu. Men istället har vi fått kyla, även om det är tretton grader varmare idag än igår så här dags, och snö. Visst, skulle nu solen få för sig att skina, fram på dagen, så visst är det vackert. I alla fall när man ser det på vykort. Men just nu singlar flingorna tätt och det är nollgradigt. Detta brukar betyda halka och tung kramsnö som är ett elände att skotta bort. Mörkt är det också, fast klockan är halv åtta och det borde ljusna borta i öster, är det enda jag ser ett kompakt mörker.
 
Så ibland är valet omöjligt, i alla fall anser jag det. Vad är värst? Snö och halka, kompakt mörker eller kyla så att det når in i både märg och ben. Allt är lika illa anser jag och har man då en kombination av dessa tre så är det riktigt illa. Men varför hänga upp sig på detta? Det är ju fullständigt hopplöst. Vi kan inte göra något åt väder och årstid. Jo förresten, visst kan vi men alla har ju inte möjligheten. Vi kan ta vårt pick och pack och dra till sydligare nejder. Det har flera av mina vänner gjort men verkligheten kommer väl ikapp dem med när de återvänder till gamla Svedala.
 
Då är det värre med det andra vi inte kan påverka. Åldrande och sjukdom. Äldre blir vi alla, från den stund då vi föds men märkbart blir det först någon gång mellan 45 och 85 år. Men sjuka kan vi bli, och blir vi då och då, fast vi inte vill. Små elaka baciller och virusar far omkring som illvilliga bålgetingar och ansätter oss då och då med hemska förkylningar och influensor av olika slag. Men där kan vi i alla fall göra något för att klara oss lindrigare undan. Vila, slappna av, äta och dricka rätt och tvätta våra händer.
 
Men det är också då det här med att leva nu som jag hela tiden tjatar om kommer in. Att vi kan släppa det som har varit och inte oroa oss för allt som kan gå galet i framtiden.. För mår vi bra psykiskt så får alla de där baskeluskerna svårare att få fäste i våra kroppar. Har vi också preparerat oss med alla nödvändiga vitaminer och antiradikaler så är chansen stor att vi inte drabbas, eller i alla fall drabbas mycket lindrigare.  Därför startar jag varje morgon med först ett glas vatten, för att skölja undan i systemet. Sedan är det dags för ett glas färskpressad citrusjuice. Alltså inte förpackningar med allsköns brôte i. Nej äkta vara skall det vara. Sedan en frukost med flingor, gryn och nötter och avslutningsvis en stor balja svart te som innehåller nödvändiga antiradikaler.
 
Med denna meny har jag, peppar peppar ta i trä, klarat mig undan kraftigare förkylningar och influensor i många år. Jag tror inte att jag varit ordentligt förkyld på åtta-till-tio-år i alla fall. Men en annan sak som är ännu enklare är att tvätta händerna. Ofta, ofta. Efter besök på hemlighuset är väl en självklarhet för alla hoppas jag men också när man varit i affären och hållit i kundvagnar och hanterat pengar till exempel. Nu talar jag inte om en snabb avspolning utan en ordentlig tvätt med tvål och vatten under minst en minut. Förstärk gärna med en nagelborste på och runt naglarna. Nu har du kommit ett bra steg framåt, undan elaka förkylningar.
 
              
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela