brittensvardag.blogg.se

Äntligen

Publicerad 2017-07-30 08:33:09 i Allmänt,

 
Ja, äntligen fick vi lite regn. Fast det hade varit bra om vi fått sådana mängder som föll över fotbollsarenan i Tyskland igår. Jag såg det på TV. Jösses vad det regnade!
 
Jag var nyss inne på SMHI:s hemsida och kollade, grundvattennivån ligger långt under det normala med en fyllnadsgrad på endast 13,3 %. Egentligen säger inte dessa siffror mig någonting. Inte mer än att jag skall vara försiktig med hur och när jag använder vatten. Men rent logiskt borde det vara så att använder jag 100 liter vatten så återfylls det bara 13,3% på ett dygn. Det tar alltså 7,5 dygn ungefär innan de100 litrarna är återställda. Det gäller således att handskas med vattnet med förstånd.
 
Tänk så sårbara vi är. Eller så är det jag som är "orolig" i överkant. Men så är det att ha egen brunn. Gott vatten men ingen självklarhet att det alltid finns. Grannarna tycks inte ligga på samma åder som vi för de tvättar bilar och tvättar, allt på samma gång. Men kanske var det därför de kom och bar på en massa flaskvatten igår? Deras eget hade kanske tagit slut.
 
Vet ni, igår hade jag en riktig lat-lat dag. Jag bara myste. Dottern lagade middag, en jättegod och välkryddad skinkschnitzel med potatis och en god och fräsch sallad. Det får mig att fundera på vad vi skall ha idag. Jag skulle nog behöva göra en liten inventering och se vad som fanns hemma. Jag har nästan ingen koll alls. Det är en jätteskillnad att gå hemma varje dag och rota runt bland det man har, man har stenkoll. Men nu, nu när jag lagt över ansvaret på vår snart 23:åriga dotter, då har jag ingen koll alls men jag förväntas fixa maten när det är helg. Jag gör det gärna, nu när jag inte måste, sju dagar i veckan. Men det är lite som att öppna en hemlig låda och se vad som finns i och göra något ätbart och ofta innovativt av det man hittar. 
 
Vad jag skall hitta på i övrigt vet jag inte riktigt. Ingen har haft några önskemål så kanske skall jag baka lite bröd. Jag får se hur det blir. Dagen står öppen och blank som ett papper. Den bara väntar på att fyllas med färger, linjer och text. Det vi kallar för LIVET.
 
Livet är som en bok. Du kan inte ändra de sidor som redan är skrivna men du kan börja på ett nytt kapitel.
 
                   
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela