brittensvardag.blogg.se

Brrrrr

Publicerad 2017-10-28 07:39:07 i Allmänt,

 
Finns det något värre än blåst? Ja, jo, det gör det säkert men jag menar vädermässigt. Det skulle väl vara om det regnade samtidigt då för regn på tvären gör ingen människa glad.
Men nu var det tal om blåst. Bara. Inte nog med att vartenda löv blåser av träden, att vimpeln blåser sönder och en bortglömd lövkorg i plast drar till skogs, man sover ju så illa också. Man i det här fallet är jag. Vaknade redan 02.44 av att en vindil (snällt sagt) skakade om huset och något slog mot fönstret. Förmodligen en liten kvist från björken eller tallen som står utanför och som nu vinden slitit bort men det var tillräckligt för att väcka mig. Eftersom jag ändå var vaken passade jag på att gå ut i köket och ta ett halvt glas vatten. Bäst som jag stod där och drack kom först en katt, sedan två och till sist den tredje också. Alla tre trodde att matte hade gått upp för att det var morgon och alla tre ville de gå ut. Men jag tyckte det var för tidigt men vad sjutton! Jag kunde ju gå ut och se vad som väckt mig. Jag öppnar ytterdörren och en vind som hette duga slog emot mig och katterna. Jag fortsatte ut och katterna sprang in och lade sig i våra sängar där det fortfarande ligger kvar. Jag gick runt knuten och hittade..... Ja vad tror ni jag hittade? Ingenting, absolut ingenting. För det som slagit mot rutan hade för länge sedan blåst vidare.
 
Så jag tassade in igen och kröp ner bland kuddar, katter och en sovande make. Men somna om ordentligt kunde jag inte. Sov kanske fem minuter sedan kom en vindstöt, somnade till och så kom en ny vindstöt. 05,30 gav jag upp och satte mig och stickade färdigt de blå sockarna jag började på förra söndagen.
 
Vad vi skall hitta på den här helgen har jag inte en aning om men baka skall jag nog inte för jag har fått bakförbud för min lilla frysbox på ett par hundra liter är redan full av bröd. Men kanske gör jag något gott till kaffet eller så låter jag bli och ägnar mig åt stickning helt och hållet. Jag har fortfarande åtta par att klara av före jul. Allt mellan storlek 25 och 44. Jag skall ju hinna med lite annat härhemma också så det gäller att hålla igång de gamla stickorna.
 
Till middag idag blir det hederlig husmanskost. Kokt köttkorv med potatismos och rödkål tänkte jag även om jag vet att maken hoppas på pepparrotssås och hela kokta potatis. Men med sås och potatis är inte korven  så lätt att "gömma". Jag är nämligen inte glad i korv så med mos går det liksom att gömma smak och konsistens i moset och rödkålen. 
 
Till sist skall ni få se de vackra vita rosorna vi fick på jobbet i torsdags. Samtliga medarbetare fick varsin bukett och alla fick ta den bukett man bäst tyckte om så jag tog en vit.
 
                   
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lars Gustafsson

Publicerad 2017-10-28 08:12:57

Snyggt med vita rosor. Blåst samtidigt med regn suger. Jag bodde och arbetade på Tjörn i 3 år. Men blåsten knäckte mig. Inlands Svensk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela