brittensvardag.blogg.se

Så befriande

Publicerad 2018-08-10 08:10:00 i Allmänt,

                    
 
                        
Tänk att tre små atomer sammansatta till en molekyl, i form av Musse Pigg, kan göra mig så glad. Jag talar om den här lilla molekylen som du kan se så fint avbildad. Den stora röda atomen är en syreatom och de små vita är väteatomer. Jag talar så klart om vatten. Närmare bestämt om regn. Fast då går det åt många sådana här molekyler för att bilda en regndroppe. Jag kan inte säga exakt hur många för det beror ju på hur stora regndropparna är. Det kan ju vara ösregn eller duggregn fast i natt var det bara vanligt regn
 
Jag vaknade alltså halv tre av ett underbart smatter mot de stackars bladen som fortfarande sitter kvar på plommonträdet. På håll såg jag också att det blixtrade men det var aldrig nära oss. Luften som kom in genom fönstret som stod på glänt ändrade plötsligt karaktär och blev svalkande och skönt. Jag somnade om med ett leende på läpparna tror jag. Det känns i alla fall som om jag sovit gott.
 
Sova gott brukar jag göra men rätt som det är får man en sådan där, som vi kallar det, lusenatt. Är man ledig dagen därpå gör det ju inget men skall man upp och jobba så hänger tröttheten kännbart i hela dagen. Är man ledig tänker man inte så mycket på det för då kan man sitta och hästesova vid frukost- och middagsbordet. Man kan ta sig en liten slummer i fåtöljen när man sitter och läser eller handarbetar och många brukar somna i TV-soffan. Om inte annat kan man ju ta sig en liten lutare ovanpå bingen om andan faller på.
 
Idag skall vi, när alla vaknat, ta oss en sväng till Borås igen för där ligger passen klara sedan en veckas tid. Efter det skall vi åka till IKEA i Kållered och så skall jag ta mig en sväng in på Rusta och köpa värmeljus-LED-lampor. När vi ändå är på IKEA tänkte jag att vi skulle kunna äta middag där. Något ätbart har de väl. De säljer ju älgpasta, pizza, köttbullar och potatismos, allt fryst och färdigt, i förbutiken. I värsta fall får det bli några varma korvar med bröd. Men det ger sig för en sak är säker, man behöver inte svälta som boende i det här landet.
 
                          
 
Ja, jag vet, det finns människor som gör det men vad har de själva gjort för att hamna i den situationen. Till och med som arbetssökande och ensamstående kan man klara sig och äta sig mätt varje dag. Det är kanske inte den dyraste och finaste köttbiten, inte den lyxigaste salladen men man kan överleva på billig korv, djupfrysta eller färska grönsaker, ta det som är billigast. Använd kläderna tills de är utslitna och låt bli sprit, öl, cigarretter. Lägg inte en förmögenhet på tatueringar eller piercingar. Sluta att betala dyra abonnemang på mobilen och använd ett kontantkort istället. Du blir mycket mer medveten om kostnader för telefon och sms då.
 
Och ta vara på varje dags glädjeämnen så håller du dig rik. Idag gläds vi åt regnet och den relativa svalkan. Vad vi kanske tycker lite sämre om är den kraftiga vind som nu blåst upp och som blåser bort alla torra löv på träden så att det ser ut som en höststorm utanför fönstret fast det bara är den 10 augusti.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela