brittensvardag.blogg.se

Sommar och semester...

Publicerad 2018-07-08 08:14:27 i Allmänt,

 
... är det inte riktigt dags för än men nästan varje ledig stund känns som en minisemester.
 
                                  Bildresultat för semster
 
För mig som har sen semester, eget val, så gäller det att njuta och gnälla nu när vi fått en sådan fantastiskt fin sommar. Tänk, det är redan den åttonde juli och vi har haft nästan oavbruten sommar sedan...… lång tid tillbaka. Så lång att jag såg mig tvungen att ta fram min kalender där jag varje dag gör små noteringar om vädret med lite enkla symboler.
 
Jag kan då tala om att den 2 april vaknade vi upp till minus 7,9 grader och gick och lade oss till plus 6,1 en differens över dagen på 14 grader, Nästa dag var det -5,9 och +4.3 men sedan började det hända saker. De tre följande dagarna hade vi lite regnskurar men nästan tio grader varmt, bara sådär. Temperaturen fortsatte att stiga och solen sken så den 20 april hade vi 23 grader varmt och strålande sol hela dagen. Veckan därpå sjönk temperaturen till mer normalt för årstiden, alltså 10-12 grader och regn eller regnskurar. Men veckan därpå kom värmen tillbaka men nådde som högst 19,2 grader. Vi hade lite varannandagsväder med mer eller mindre regnskurar. Men ingen dag gav mer än max 3 mm regn. Fredagen den 4 maj vaknade vi till lite mulet men lade oss till strålande solsken och sedan har det varit varmt och sol om man inte räknar åskskuren den 10 maj , 16 maj eller 29 maj förstås. Medeltemperaturen över dagen har legat på 22,8 grader och vi har fått 19 mm regn sedan den 1:a maj. Det innebär alltså 19 liter per kvadratmeter på 63 dagar, det gör 0,3 mm om dagen. Jag undrar hur stor avdunstningen har varit? Den har jag tyvärr inte kunnat mäta men jag ser att sjön har dragit sig tillbaka med 5-6 meter vid strandkanten men på själva djupet har det nog bara sjunkit med någon meter men det innebär i alla fall att de som har båtar nere vid bryggan får vada ut med båten på släp för att kunna starta utombordaren eller kunna börja ro. Båtarna vilar alltså på bottnen nu och ligger lite hursomhelst istället för att stilla guppa på vågorna.
 
                      Bildresultat för lågt vatten
 
Det var mycket väder det där men så är vi svenskar nog mästare på att tala om vädret och att analysera alla dess skiftningar. Men det är ett bra samtalsämne eftersom det aldrig tar slut för väder har vi alltid och skiftar gör det också, timme för timme. I alla fall så drar en liten svalkande bris förbi eller kanske seglar ett moln upp och sakta tonar bort.
Väder är också bra på det viset eftersom det aldrig kan bli personligt om vi nu skulle vara rädda för att prata om oss själv när vi möter någon ny människa. Kanske är det också så att den vi möter fullständigt struntar i vem du är eller vad du har för åsikter eller intressen. Det är sådant man brukar lära sig över tid om varandra.
 
På tal om att veta om varandra. Den 19-20 september skall vi på jobbet åka på konferens igen och i fredags fick vi ett uppdrag av vår chef, att komma på något som vi gör men som nog ingen vet. Nu har jag grubblat i två dygn men inte kommit på något. Ändå är jag en person som undviker att prata om mig själv. Som här till exempel. Jag har skrivit minst två gånger i veckan sedan den 8:e november 2014, jag har skrivit om väder och vind, om stickning och virkning, om bak och matlagning men inte speciellt mycket om mig själv tror jag. Min politiska ståndpunkt har säkert färgat av sig här och där liksom min religiösa åsikt men jag är mer komplex än så.
 
                                           Bildresultat för jag är jag
 
Vi gjorde en sak på skoj häromsistens. Vi skrev ner tio frågor om oss själva och sedan bytte vi lappar med varandra. I det skedet skulle vi svara på dessa frågor, alltså så som vi trodde att den som hade skrivit lappen skulle ha svarat. Alltså ungefär så här;  -vad använder jag helst, skjorta eller tröja? Ni förstår principen. Ett jättekul sätt att kolla hur väl man känner varandra. Det fina i kråksången är också att det är den som får sina val avslöjade som bestämmer hur personliga frågorna skall vara.
 
Nej, nu har jag inte tid med det här mer, nu skall jag fylla på min vackra blå mugg med lite mera te och sedan väntar en massa garn på att bli till socka, mössor, dukar, vantar och ja, till och med en adventsstake i form av en gris.
 
                                   Bildresultat för virkad gris
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela