brittensvardag.blogg.se

Eländes elände, elände

Publicerad 2018-09-01 06:44:31 i Allmänt,

 
Låter jag negativ? Inte alls, jag bara refererar lite till min verklighet fast det går åt rätt håll nu i alla fall. Nej då, det är inga stora katastrofer men illa nog ändå för mig som är ovan. Jag är nämligen förkyld, jätteförkyld. Så här förkyld har jag inte varit på många, många år. Å jag vet vem som smittade mig, en liten patient på sex-sju år sådär, ungefär. Han kom upp tillsammans med sin mamma till oss på vårdcentralen för ungefär tio dagar sedan. Inte hade han fått lära sig att hålla för munnen när han hostade och nös heller.
 
                            Bildresultat för sjuk
 
Så förra helgen började jag känna av halsen och i tisdags tappade jag rösten. Jodå, som vanligt fick jag stämbandsinflammation när andra var förkylda. På torsdagen borde jag ha varit frisk men istället var jag jättetrött. Så trött att jag faktiskt funderade på att stanna hemma från jobbet. Men hur det nu var så gick jag till arbetet i alla fall. Varför jag var trött? Jag hade bara sovit ett par timmar på natten. Det som störde nattsömnen var ett evinnerligt pipande, gnällande, visslande och tjutande. Därtill försökte någon kväva mig så jag for ur sängen i vild panik. Jag jobbade i stort sett hela dagen fast när klockan var kvart över tre gick jag hem. Då tog både ork och vilja slut.
 
                            Bildresultat för sjuk
 
Natten till fredagen blev ännu värre. Det fortsatte att pipa, gnälla, vissla och tjuta, därtill kom ett bubblande läte tillsammans med ett annat konstigt läte som fick kissekatterna att reagera. Det lät som en liten kattunge jamade för varje andetag jag tog. Max 20 minuters sömn fick jag. När klockan var halv fem kunde jag inte ligga kvar längre för jag fick helt enkelt inte luft. Jag funderade skarpt på att ringa min vårdcentral, den jag är listad på vilket inte är den vårdcentral jag jobbar på. Men halv sju pinglade det till i min mobil, det var en av läkarna på jobbet som undrade hur det stod till och om jag behövde någon medicin. Jotack, lite hostmedicin skulle ju vara bra och nej, jag kommer inte till jobbet idag skrev jag. När klockan var ett par minuter i åtta pinglade det till igen och nu skrev doktorn att medicin fanns att hämta på apoteket. Tackar, tackar!
 
                        Bildresultat för sjuk
 
Maken och dottern skulle åka till affären och handla så de fick ta apoteket också. 1.001:40 gick det hela på. Men då hade jag fått dunder. Slemhinneavsvällande tabletter, ½ liter slemlösande hostmedicin och ½ liter hostdämpande medicin. Medicinen är nog verksam för den smakar inte gott, i alla fall inte den slemlösande historien, den smakar beskt av alkohol. 98% etanol innehåller de. Maken skojade och sade att det hade varit billigare att ta med mig till tappen och tankat i mig en liter E85.
 
                         Bildresultat för sjuk
 
Nu går klockan mot sju så jag tror jag slutar här för idag och jag skall se om det inte kan gå att sova en stund till. Jag är änna lite trött fortfarande.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela