brittensvardag.blogg.se

Lazy days

Publicerad 2019-01-06 09:05:39 i Allmänt,

                           Bildresultat för lat katt i solen
 
Visst låter det långt schangtilare än lata dagar? Lazy days låter mer som njutningen en katt kan tyckas känna när den sträcker ut sig och spinner i vårens första solstrålar som kommer in genom fönstret och värmer våra frusna skälar. Medan lata dagar däremot låter lite mer som "sitta ner i en fläckig plaststol eller en av målafärg skrapig trästol som glömts ute under vintern" och titta ut över en vildvuxen trädgård där vinterns lekredskap och snöskyfflar tittar fram ur det höga gräset. Vi kanske skulle tänka oss för när vi pratar och uttrycker oss eftersom ord har så olika värde fast de står för samma sak.
 
Nu menar jag absolut inte att vi skall plocka in lite engelska ord eller nyord vi inte förstår betydelsen av lite här och där för att vi tror vi är häftiga och hippa då. Nej jag menar bara att vi har så jättemånga bra ord som vi kan använda istället. Tänk så fantastiskt man kan använda ordet jätte- för att visa mängden av ordets betydelse. Här i göteborgsområdet använder vi gärna förstärkningsordet Gör- som görstor, görmycket och görgammal. Säkert finns det andra och jättebra förstärkningsord runtom i vårt vackra avlånga land som jag vare sig kommer på eller vet om just nu men tipsa mig gärna. Just ord tycker jag är jättekul. Speciellet om det handlar om dialektala skillnader.
 
Nu gör jag en kort paus för att sätta på ännu en kopp varmt och gott te.
 
                                Bildresultat för en stor kopp te
 
Hejsan!
 
Var det någon som sade katt? Det var kanske jag det. Jag menar, det var kanske mig matte talade om. För jag är en katt. En söt och gullig kissemiss som hör till den försiktiga sorten. Tur att jag har min storebror Tusse om det blir något farligt. Fast han har blivit ganska värdelös på det där med beskydd. För Missan och jag lyckades skrämma honom halvt ihjäl härom natten. Jag vet inte riktigt hur det gick till för allt gick så fort. Men kanske var det när Tusse skulle gå och lägga sig i korgen en natt och jag hoppade ner på ryggen på honom så han flydde ut till husses fåtölj men där låg Missan som kom farandes som en svart blixt och skrämde honom igen. Då flydde han i vardagsrummet men där var jag och ville leka. Jag satt på bodet den här gången och hoppade ner precis framför nosen på honom. Han blev så rädd och så stressad att han flydde ut i köket där han lade sig under köksbordet mellan stolarna. Där låg han och tryckte hela långa natten. På morgonen när matte kom upp så undrade hon vad som hänt men vi kunde ju inte berätta. Vi kunde ju inte ens förklara för Tusse varför det hade blivit som det blev.
Tusse var så rädd att matte fick bära honom ut till lådorna så han fick kissat. Sedan försökte matte lägga honom i husses fåtölj men se det gick inte, han rusade ut i köket igen och lade sig på samma ställe.
 
                              Bildresultat för rädd katt
 
Tråkigt nog litade han inte på vare sig Missan eller mig så kom vi nära så morrade han bara som den värstaste bulldoggen. Jag vet inte vad det är riktigt men jag har hört matte säga så till Missan när hon morrar när vi kommer för nära om hon har fått något gott, rå färs eller räkor till exempel.
Nu har det gått tre veckor sedan det hände så nu pratar han lite med oss igen. Men ligger Missan och jag i mattes säng så ligger han på skåpet ute i mellanrummet. Ligger Missan hos lill-matte och jag i husses säng, då kan Tusse gå in och lägga sig i mattes säng. Men in i vardagsrummet går han inte. Inte ens om matte tar med honom in i famnen och lägger honom i sitt knä stannar han kvar, nej han flyr ut i köket och lägger sig under bordet.
 
Sådär fjantig var han inte ens i somras när den där långa slangen bitede honom, men det är en annan historia. Nu kommer matte med sin te-mugg så nu sticker jag.
 
Hej då!
 
                             Bildresultat för rädd katt
 
Jaha ja, Sessan har visst varit i farten det lilla livet. Ja då finns väl inte så mycket mer att säga kan jag tro. Så jag tackar för 17 härliga dagar tillsammans med min familj. I morgon väntar jobb igen men det har också sin tjusning. Skriver här på bloggen gör jag först nästa lördag om ni vill och kan förutsatt att jag vill och kan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela