brittensvardag.blogg.se

Lördag igen

Publicerad 2019-01-12 08:00:03 i Allmänt,

 
Tänk, jag tyckte det var som igår när jag skrev att nu var ledigheten slut och det skulle ta en vecka innan jag återkom och nu är veckan redan gången och här sitter jag.
 
                                    
 
Frukosten är nyss uppäten, i alla fall första delen, yogurt, müssli och lite hallon. Funderar på om jag vill ha en macka också eller om jag skall spara den som lite belöning när jag motviverat mig till att sätta ett brödämne. Jag har bakat så mycket under en period av åtta till tio år att jag börjar tycka att jag bara bakar samma, samma, samma. Ändå när jag kollar i min kalender så verkar jag ha ca 20 variationer på bröd men Snoddas är det jag nästan alltid börjar med. Men ibland blir jag så himla sugen på bröd som Gott Gräddat och Lingongrova.
 
Om jag nu kommer så långt som till brödbak idag så startar jag nog som jag brukar eller skall jag kanske baka lite brödkakor, något som går att variera i det oändliga. Om jag nu inte kommer så långt som till brödbak kanske jag skulle sätta mig och handarbeta en stund. Jag fick hem ett nytt garn igår som jag aldrig förr har arbetat med. Har inget mönster heller men har en uppfattning om hur det skall se ut när det blir färdigt.
 
                           
 
Förutom det blir det nog en lördag i lättjans tecken. Vi skall förmodligen åka ut och äta middag idag. Vi i familjen fick nämligen en gemensam liten slant i julklapp av svärmor. Istället för att dela på den och aldrig kunna få det helt rättvist så kom vi på det här med lördagsmiddag ute. Egentligen ville vi haft söndagsmiddag men det sägs att det skall bli så dåligt väder imorgon med snö, is och blåst så då är det bäst att hålla sig hemma och inomhus.
 
Sådär ja, nu fick jag äntligen satt brödämnet efter många omvägar runt olika tidningars hemsidor, receptsamlingar på nätet och ett bankärende. Som vanlig blir det ett ljust bröd men på fullkorn till att börja med. Vi får se vad det mer blir. Måste ju passa in Melodikrysset lite senare. Man får inte rucka på traditionerna.
 
                                     
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela