brittensvardag.blogg.se

Lördag igen

Publicerad 2019-01-05 08:02:23 i Allmänt,

Det är inte klokt vad fort tiden går. Härliga lediga lördag, snart är det måndag igen. Men bara måndagen är gjord så har vi snart en underbar ledig lördag igen. Ungefär så ser veckan ut tycker jag.
 
Men det var inte det jag skulle tala om idag, det har jag gjort så många gånger förr så nu räcker det. Nej, istället skall jag tala om något vi länge diskuterat, gubben och jag, batterier, närmare bestämt bilbatterier.
Jag drar mig till minnes när vi började få så här mycket batterislukande prylar, leksaker och hemelektronik som hade laddningsbara batterier i sig. Då, i begynnelsen, pratades det lite försiktigt om pant på de här prylarna, inte då att vi skulle få pengar tillbaka utan det var väl närmare så att vi skulle få betala en hundring eller två för att få lämna ifrån oss mobiltelefon eller dator som tjänat ut, just för batteriets skull. Men någon teknikintresserad kom ju på att det fanns ädelmetaller i nallarna och datorerna som skulle kunna betala omhändertagandet av batteriet.
 
                       Bildresultat för mobiltelefon
 
Nu såg jag på nyheterna igår att batteri, bil och eventuellt carport eller garage och i värsta fall bostadshus, skulle kunna ta eld om man laddade bilen på fel sätt. Fel sätt i det här fallet var den medföljande laddningskabeln som föjde med hybridbilen när man köpte den. Den hade tydligen "bara" en vanlig jordad kontakt i ena änden och en speciell femstiftskontakt i andra änden. Det rekommenderades att man skulle använda sig av en laddningsbox iställen. Här var informationen väldigt luddig och för mig som inte kan tekniken blev det bara sörja. Jag förstod aldrig hur den där påsen man hängde upp på husväggen skulle kunna förhindra överladdning och brand men så var det i alla fall.
 
Men nu var det inte laddningen jag tänkte på utan omhändertagande av batteriet. För inte nog med att bilen i dessa fall har ett vanligt 6 eller 12-volts batteri under huven för att fixa strömförsörjningen i bilen under färd, nu har bilen också utrustats med ett laddningsbart och jättestort batteri för att ersätta bensin och disel som drivmedel. Jag undrar hur svåromhändertagnade dessa batterier är, för att inte tala om hur dyra de kan vara. Ett vanligt batteri till vår lilla Punto kostar cirka 1800 kronor medan batteriet till Subarun landar på ca 1500. Hur detta går ihop, att en större och mer kraftfull bil, har en lägre batterikostnad? Jo det skall jag tala om, Subarun är 8 år äldre än Fiaten som är 6 år gammal redan. Vad det där batteriet som driver bilen kostar har jag inte kunnat finna men jag fann en prislapp på en sådan där laddbox jag talade om förut. Den får man till det facila priset av endast 21.500 kronor men då står det klart och tydligt att den skall anslutas till trefas, alltså inte till ett vanligt utag.
 
 
Det om detta. Idag skall dottern ut och lufta sig. Hon skall bort till Skene för att träffa en kompis vilket gör att gubben och jag blir solokvist. Tjejerna skall gå och äta på någon wok eller sushi så vad gubben och jag skall äta idag står skrivet i stjärnorna men kanske kan det bli en repris på nyårsaftonen eller så.
 
Nu börjar det ljusna så jag kanske skulle ta och gå bort och se om garnet jag beställt kom igår. Det var nämligen ingen som gick bort efter posten igår. Det var först när det blivit riktigt nermörkt som jag kom på det där med att garnet kanske låg och väntade på mig.
 
                             Bildresultat för fake fur

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela