brittensvardag.blogg.se

Lite småmulen morgon

Publicerad 2022-08-05 09:24:49 i Allmänt,

Så ser det ut just nu. Men man har utlovat uppsprickande och en del sol i eftermiddag. 
 
                                 
 
 
Men det var ett gigantiskt åskoväder igår. Kan ni tänka er, vi klarade oss helt utan skador vad jag vet, jag har inte märkt något i alla fall. Vi fick ta del av det där åskovädret två gånger därtill så vi hade riktigt regnigt väder igår. Hur det gick till att vi fick samma väder två gånger? Det skall jag strax berätta, skall bara fylla min vackra blå temugg med nytt te först.
 
Igår på tidig eftermiddag begav vi oss utåt Hisingen och Torslanda men först stannade vi till vid Backaplan. Där köpte vi en stor och fin Hibiskus i en vit ytterkruka, Utanför sålde man jordgubbar så jag köpte såklart ett par liter. Sedan drog vi ut till Torsland och Åkes Hönökaka. Fast vi var där vid tre, så fanns det nästan inget kvar, ett företag hade varit där och köpt nästan allt som fanns. Vi fick bara tag i tre paket med tekakor och tre paket med osötade kakor med frön och kärnor i, samt två "tuber" med havrebrödkakor. Sedan var det tomt och mannen som kom efter oss fick inget, om han inte ville ha knäckebröd eller skorpor såklart för det fanns.
 
                      Visa källbilden
 
Nu undrar ni såklart varför vi drog ut till Hisingen över huvud taget för det hör minsann inte till vanligheterna. Förra gången vi var där var det ett besök hos tandläkaren. Jo vi skulle till kusin Ulla som fyllde folkpensionär, alltså 65 år. Vi skulle vara där klockan 16.00. Vi hade inte mycket mer än kommit dit och fått oss vasitt glas Cava när det började regna och åska. Där satt vi torra och goa på den inglasade ballkongen och njöt av små kanapéer och lite bubbel. Vi träffade två av kusinens goda vänner och en av våra gemensamma kusiner med make.  Sedan bjöds vi till bords med en buffe med en massa gott på. När vi ätit klart fick vi flytta över till sofforna och där dukades det fram lite gott, vinglasen hade vi med oss. Efter någon timme var det dags att flytta tillbaka till matbordet för då var det dags för kaffe och en cheescake med hallon och kaffe. När klockan var kvart i nio gick vi hem igen för då gick parkeringen ut. Jag hade paraply med mig men vi behövde inte använda det för då hade regn och åska dragit vidare och vi såg att det klarnade upp utåt havet.
 
Visa källbilden
 
På väg hem svängde vi in till Mölnlycke och lämnade av lite av brödet vi trots allt fått tag i och sedan åkte vi vidare till Landvetter där vi gick in och köpte ett paket mjölk. När vi kom ut ur affären började det regna och långt bort hörde vi åskan. Men eftersom vi hade ett par mil kvar hem så hann ovädret braka in med full kraft och blixtarna slog runt om oss. Mullret var så kraftigt att vi hörde det över motorljudet. När vi var ungefär två kilometer från där vi svänger in på vår lilla grusväg stannades vi av poliser i regnrockar som talade om att vägen var helt avstängd så vi fick vända och köra de fyra kilometrarna ner till RV 40 och fortsätta öster ut och köra hem över Rävlanda.men 22.30 var vi hemma i alla fall men då fick jag sätta mig och skriva till Kusin Ulla, Lilla Mamma Och Dottern att vi var hemma. 
 
                  
 
Här omkom tyvärr 2 personer. Den 25 åriga bilföraren och den 65-åriga busschauffören
 
 
Men trots att vi fått köra i så regnigt och dåligt väder så när vi kom hem upphörde regnet och vi fick inte en droppe på oss på väg in.
Vad vi gör idag har jag inte riktigt klart för mig men en sak vet jag. Den här dagen går också.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela