brittensvardag.blogg.se

Livsfilosofi

Publicerad 2022-08-02 09:08:48 i Allmänt,

Jag sitter här och gör inget speciellt alls, bara just det där man ser måste göras. Slå på lite vatten på våra krukväxter till exempel. Maken fick syn på tvättkorgen när han var nere i gillestugan ett ärende och satte på en maskin tvätt. Men det var inte det jag skulle berätta om nu, nej det var vad jag satt och funderade på. Vem är jag? Det var det jag satt och funderade på. Vad har jag gjort med mitt liv? Har jag levt mitt liv eller har jag bara flutit med? Sanningen är väl kanske lite av varje.
 
ÅLDER! Har du tänkt på det någon gång. Om du till exempel nyss fyllt femtio så är du femtio Sant? Nej, inte ett dugg, du kan precis lika gärna vara 49 som 51 eller som 10 för den delen.
 
                           Kan vara en teckning
 
 
Eller som Pellegnillot frågade Dunderklumpen.
Som svarade: Jo, dä ska ja ta å täla om. Je e 42 år gammal men je kom ihåg då je va 2 år å när je va 10 å 32, je e all dom mänschan je en gång hä vurti"
- Je kan låt som en 1-åring, dooda-da-da. Je kan fnitter som en 5-åring. Je kan vissel som en 3-åring, pffft. Je kan bryt en gren som en 30-åring, knaaak. Ibland skjut slangbella som en 10-åring. Eller ryt "undan gubbar" som en 40-åring. Je kan lek med nalle och je kan slåss med björn i skogen. Je e 42 olika människor, en för varje år jag levat! 
Nu har ju jag levt några år mer än Dunderklumpen och jag kan bara hålla med. Jag har väl inte varit den som stått på barrikaderna och slagits för min sak utan mer varit den som agerat i bakgrunden, Jag har lekt med nallar men inte slagits med björn så att säga.
 
Vad fick då mitt huvud att gå igång på det här viset? Jo det var en bok jag läste och som jag avslutade igår. Eller inte avslutade men jag läste sista ordet i den där boken som jag säkert kommer att komma tillbaka till. Det var en bok av Mitch Albom som heter "Tisdagar med Morrie". Ingen ny bok, nej den har nog ca 25 år på nacken men läsvärd ännu och som sagt, jag har läst den först nu. En varmvacker ömsint berättelse om vänskap, respekt, kärlek, nyfikenhet och full av reflektioner över livet. Som när den snart döende "mentorn" uttrycker sig:
"Man måste hitta det som är sant och bra i livet just nu .... Sanningen är att en del av mig tillhör varje ålder. Jag är en treåring, en femåring, en trettisjuåring, en femtiåring. Jag har gått igenom dem alla och vet hur det är. Jag tycker om att vara ett barn när det passar att vara ett barn. Jag tycker om att vara en klok gammal gubbe när det passar att vara en klok gammal gubbe Tänk så mycket jag kan vara! I alla åldrar fram till min egen ålder. Förstår du?"
 
                            Kan vara en bild av bok
 
Oj! Det är visst samma kloktänk som Beppe Wolgers formulerade genom Vattudalens store lille hjälte 25 år tidigare. Och som präglar den här figuren 25 år senare!
Bli aldrig bitter över det gamla. Var tacksam för nya möjligheter. Bejaka livet - gå ut och var glad! Alltid❤
 
Kanske är du som jag, inte en görare utan en tillbakadragen typ som mer försöker vara som människor i stort, en person som ger av omtanke, kärlek , och tid i möjligaste mån. Men som kanske inte har enorma ekonomiska resurser. Men det har en fördel, jag vet vem som är riktiga vänner och vem som inte är det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela