brittensvardag.blogg.se

Vad är det för färg?

Publicerad 2016-04-29 07:25:49 i Allmänt,

 
Ja här sitter jag som vanligt i arla morgonstunden för mig själv. Kissekatterna har fått lite mat och kel och själv har jag ätit upp mina flingor och precis gjort mig morgonens andra mugg te. Jag sitter här och tittar ut och konstaterar att meteorologen hade rätt, det är lite småregnigt idag. Och de är då, just då jag kommer på att himlen inte är det där vanliga grå utan har en lätt anstrykning av rosa. Den som känner mig vet att jag broderar ibland och himlen har just nu den där odefinierbara färgen rosagrå som brukar stå vid färg 3713 eller 3746. Men visst är det så att våren alltid har en hel massa nyanser av färger som inte är distinkt röda, blå, gröna eller gula. Hör ni till dem som tittar noga så har ni sett att björken har börjat slå ut. De där första små bladen är inte sådär vackert gröna utan har en färg som mest ser ut som bäbisbajs. Lite brungröngul sådär. Många är de runt omkring mej som vurmar för vårens första späda grönska och visst är det mesta vackert ljusgrönt men inte björken. Den hyfsar inte till sig färgmässigt förrän man kan se riktiga blad, när de blivit 2x2 cm eller sådär.
 
Nu vet jag att i alla fall två som läser detta suckar och säger att jag är hopplös. Att gult inte kan vara blått och att blått inte kan vara rött men det kan det ju! Visst är det så att de flesta röda nyanser slår mot gult eller blått. Hur skulle vi annars få fram färger som lila och orange? Men när man diskuterar färg, det är då det är så bra att ha en färgkarta. En riktigt stor och bra färgkarta som man riktigt kan grotta ner sig i för att hitta just den där brunlila färgen man har tänkt sig på fondväggen i sovrummet. För livet är ju inte bara sådär enkelt som att man blandar färger man kan ju tillsätta svart och vitt också och det är då det brukar hända grejor för riktigt vitt och riktigt svart är två färger som är jättesvåra att få fram. Det vet den som försökt få en svart kavaj till förut köpta byxor eller kjol. Det är då man ser att den ena eller andra delen faktiskt inte är svart utan lite röd eller grön. Sådant ser i alla fall jag fast jag har förstått att inte alla gör det.
 
Hur som helst nu drar sig regnet tillbaka och jag kan skymta lite blått mellan alla de grå molnen. Men det är inte så mycket sammanhängande blått så att de räcker till sju par sjömansbyxor. Det var receptet för vackert väder, så sade i alla fall min mormor.
 
Så nu är det väl dags att sätta en bröddeg så man får lite bröd till helgen. Men vad för bröd jag skall baka det vet jag inte ännu men det lutar åt hålkakor eller något liknande. Det var ett tag sedan. Vad jag skall ha till middag vet jag faktiskt inte men jag får kanske lite inspiration av dottern som skall till högskolan i Borås idag. Skolan ger kanske ingen inspiration direkt men det gör nog den stora matmässan som går av stapel där under tre dagar nu med start idag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela