brittensvardag.blogg.se

Andra lördagen i december

Publicerad 2017-12-09 08:52:00 i Allmänt,

 
Jag hade bestämt mig för att lägga ner det här med bloggandet men det är lättare sagt än gjort skall jag säga.
 
Veckan som gått har gått fortare än fort och nästa vecka blir det ännu värre, det brukar kännas så när det lackar mot jul. Vad har den innehållit då? Tja inget speciellt faktiskt men det är väl det som är en bra vecka. Alla mår bra, i alla fall så bra som man kan begära beroende på sakernas tillstånd förra veckan och ålder såklart. Visst kan det kännas lite motigt på morgonen när man skall kliva upp ur snarkofagen men bara man fått lea upp sig lite så är man igång.
 
Idag skall jag starta med att hämta upp min älskade lilla mamma sedan skall jag hämta ett delikatessfat och lovikkagarn i Landvetter. Vad som händer efter det får vi se. Det blir kanske rapport på det i morgon.
 
Efter en vecka med mycket regn och blåst verkar det vara näst intill vindstilla idag och himlen är förhållandevis molnfri från platsen där jag sitter. Men det är långt ifrån dött. I luften är det full aktivitet av hundratals små fåglar som kommer till oss för att äta både solrosfrö, jordnötter, havregryn och fett. Att ekorrarna skuttar runt mellan matningsställena gör ju inte saken sämre. Jag har inte sett den nästan svarta ekorren i år ännu men det är gott om nya individer. Alla är de så välkomna.
 
Vi har en liten svartmes som är nästan tam. Jag undrar hur gammal den är? På den tiden när morfar bodde här så berättade han om en tam svartmes som satt på hans kepsskärm när han var ute och lade upp frö. Sedan vi kom hit för 17 år sedan har vi också haft en svartmes som varit väldigt närgången. Den har inte haft någon kepsskärm att sitta på men den slår sig gärna ner på jackärmen eller på förpackningarna med mat medan man lägger upp.
 
                      
 
Vi inser att det inte är samma fågel för då skulle den vara bortåt 30 år men varför är det bara en enda som är så här tam? Vi kan ha tio till tolv stycken här samtidigt men det är bara en som är tuff nog att vara alldeles i vår närhet.
 
Hur som helst, det spelar ingen roll men det är väldigt kul att ha dem här alldeles inpå oss.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela