brittensvardag.blogg.se

När juldagsmorgon glimmar

Publicerad 2017-12-25 09:30:37 i Allmänt,

 
Så startar en av våra älskade julpsalmer eller om det är visor. Jag har inte riktig koll med andra ord men jag minns melodin och sätter ihop den med julottan som väl har klarats av nu om den inte fortfarande pågår någonstans.
 
Juldagsmorgon är det i alla fall och jag känner mig nöjd om inte mer än nöjd med gårdagen. Det enda som inte var bra var att det gick så fort. Men vi fick vara friska, lilla älskade mamma tog sig hit och hem med färdtjänsten och det fungerade fantastiskt bra. Jättegulliga och rara chaufförer som tog väl hand om henne. Då är jag nöjd. Julmaten var minimalistisk men vi blev ordentligt mätta på det jag hade. Det blev mat över också så vi håller oss nog mätta idag också.
Frukosten bestod av risgrynsgröt, den gröt som inte gick åt till gårdagens Ris a la Malta, och den vanliga muggen te. Om en stund är det dags för frukostens del två. Den med ännu en mugg te, en knäckemacka med lite skinka på och en apelsin.
 
Paket hade vi också, ett från var och en till var och en och inte en enda hyllvärmare. Vi fick var sin ny kudde, korsordslexikon, kokböcker, plånböcker, böcker, kastrull, tofflor, te och lite gotter. Som ni förstår var inte alla dessa gåvor bara till mig utan vad vi gemensamt fick. Den enda hyllvärmaren i detta, fast det troliga är att ingen av dessa  får stå orörda i hyllan, jag talar såklart om böckerna. Dottern fick rutiga kokboken och rutiga bakboken, själv fick jag Läckbergs "Häxan" och en annan feel-good-bok av Caterine, hon med "Kaffe med rån". Har du inte läst dem så gör det. De bjuder på en del små fnissningar i alla fall. Jag kommer nog flitigt att använda den två-liters aluminiumkastrull jag fick. Jag har nämligen saknat en sådan i flera år, faktiskt ända sedan min gamla fick rund botten och kasserades, och det är många år sedan nu.
 
Vädret var också bra. Inte för att jag var ute så mycket så att det störde men det är ändå skönt att inte stormen röt runt husknuten eller att regnet vräkte ner. Idag regnar det och i morgon skall det tydligen blåsa igen men det är ju inte julafton längre så det får väl gå.
 
Nu återstår bara att lägga pannan i djupa veck och börja fundera på nästa års julklappar.
 
      
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela