brittensvardag.blogg.se

Åh vilken underbar morgon ♪♪♫♪♫♫♥♪

Publicerad 2017-06-04 08:59:14 i Allmänt,

 
Hoppas det blir en lika underbar dag och kväll även om den inte blir likadan som morgonen. För då skulle man kunna säga att det var en överdriven tvagning.
 
Att ta en dusch är nästan alltid lika härligt och skönt men visst är det en viss skillnad på vardagsduschen när man antingen är frusen på morgonen när utetemperaturen visar på minus 18,8 grader och inomhustermometern visar på futtiga plus 16,7. Jag måste erkänna, jag njuter inte av duschen då. Då väntar jag hellre till kvällen när man eldat i kaminen ett par timmar och man inte får värsta tuppskinnet när man stiger ur duschens varma strålar. Men så dags brukar jag vara ganska trött och då tycker jag det är jobbigt det här med att bli blöt över hela kroppen. Fast, man sover väldigt gott efteråt. Sedan mår nog kroppen gott också när den får torka ordentligt innan man ger sig ut i vinternatten morgonen efter.
 
Nej tacka vet jag en dusch i lugn och ro på en ledig dag. Familjen, maken, dottern och våra tre små kissemissar sover sin skönhetssömn, ute är det +15 grader ungefär och inne är det dryga 21. Det är riktigt skönt när de första iskalla strålarna kommer, man vaknar. Sedan blir vattnet lagom ljummet tills man är färdig. Man kan i lugn och ro fixa till fossingarna och smörja in sig med en god och behaglig lotion. Sedan väntar frukosten. Under tiden hinner jag dricka ett par glas vatten, gärna med lite citron i, eller mumsa i mig en läcker skiva melon. På söndagarna är det gröt som gäller. Mannagrynsgröt med lite sirap på och så iskall mjölk så klart. På vinterhalvåret byter jag gärna ut mannagrynsgröten mot risgrynsgröt och till den brukar jag ha en god nyponsås spetsad med lite apelsin.
 
Dessa ensamma mornar när det bara är radion och jag njuter jag obeskrivligt av. Jag vet inte varför men sådan har jag nog egentligen alltid varit. Ensamvarg på morgonen. Då hinner jag vakna till ordentligt, hinner göra mig i ordning utan att någon annan står utanför och trampar och vill in. Jag kan gå där ensam i köket och pyssla, göra frukost, utan att behöva vänta på att någon annan skall bli färdig i kylskåpet, vid skärbrädan eller vid diskbänken. Jag slipper prata, jag kan i lugn och ro låta tankarna fara runt lite som de vill. Jag kan skriva utan att bli distraherad av att någon annan skall fråga eller berätta/diskutera något. Kort sagt, jag får vara ensam i en flersamhet och njuta av det. Annars brukar det ju vara så att ensam ensamhet är lättare att bära än ensam flersamhet. Fundera gärna på skillnaden.
 
Men jag måste ju bara nämna Björn Skifs innan jag slutar idag. Med anledning av hans 70-årsdag har ju TV nu visat en "dokumentär" om Björn. Den har gått på TV4. I går visade man Badrock. Programmet var bra och man fick höra många snuttar av kanonlåtar med Sanne Salomonsson, Mats Ronander, Nina Söderblom, Marie Fredriksson, Per Gessle, Lisa Nilsson, Tommy Nilsson, Lena Philipsson, Marie Bergman och så då Björn själv så klart. Jag kan mycket väl ha missat någon och då ber jag om ursäkt för ingen var sämre än den andre. Att jag säger så beror på att Björn har en särskild plats i mitt hjärta och det har Sanne Salomonsen också. Men jag hade önskat att de också skulle visa en hel konsert så man fick höra alla goa låtar i sin helhet.
 
Medan jag satt där i soffhörnet och njöt av musiken gick tre idioter till attack i centrala London. Minst sex människor är döda. Det enda positiva i det här som jag ser det är att tre av dem är terrorister.
Nu skall jag sticka ut hakan rejält. Jag säger så här; utvisa hela familjen om en av dem visar sig vara terrorist! Jag inbillar mig att då skulle de egna hålla efter sina vildhjärnor och vi skulle slippa sådana här falanger omkring oss. Jag har kanske fel men det är en tanke jag har.
 
Sitter i alla fall här och njuter av en mugg te i min fina blå mugg. Funderar på om jag skulle ta och baka lite bullar idag. Det börjar bli tomt i frysen. Jag har i alla fall börjat med att lägga fram ett halvt kilo smör på bänken för riktigt smör skall det vara både i degen och i fyllningen. Skall det vara så skall det annars kan det kvitta. Då kan man lika gärna äta köpebröd med modifierad stärkelse, palmolja och allt vad de nu har i för att bullen skall smaka nybakad i en vecka eller två. En bulle skall smaka nybakad max sex timmar sedan skall man känna en långsam försämring av smaken allteftersom. 24-36 timmar är den okej men sedan skall den vara i kondition så att man får doppa i kaffet eller värma på lite för att locka fram lite fräschör igen. Efter fyra dagar är det definitivt dags att slänga ut eventuella kvarvarande bullar. Vill man inte slänga, föreslår jag att man rostar dem till skorpor före tredje dagen.
             
                          
 
                  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela