brittensvardag.blogg.se

Lördag igen

Publicerad 2017-06-03 08:18:00 i Allmänt,

Jag tyckte väl att det kändes lite konstigt! Men så slog jag på radion och då fick känslan sin förklaring, jag kände mig hänryckt. Hur man känner sig då? Tja, betagen, vilseförd eller rent av bedårad, så säger uppslagsboken men vad betyder då alla dessa ord som vi inte har i vårt vardagliga tal. Man kunde kanske säga, glad, lycklig och tacksam. För ljuset, för grönskan, för temperaturhöjningen som trots allt blivit. Konvaljerna som växte för långt ut i grusgången torkade innan jag hann plocka dem och sätta i en vas men nu får jag istället njuta av rhododendron och syren. Det doftar så gott av alla syrener och av det nyklippta gräset, av alla nyutsprungna löv som är fulla av klorofyll och ger oss den mäktigt vackra grönskan. Passa på och gör som jag, njut av varje stund du får i detta paradis som kallas livet.
 
Tänk, jag hade missat att det faktiskt är pingstafton idag. Tiden går så fort, jag hänger inte riktigt med. Jag har fullt upp med livet som pågår. Minns du varför vi firar pingst? Ett par präster har kommit in i mitt liv och som jag haft tillfälle att sitta och diskutera existentiella frågor med. En av dem, Thomas, lyckades nog förklara det där med pingsten så att jag förstod för han sade ungefär så här; " Pingsten kallas ibland för hänryckningens tid. Det är den tid då vi påminns om hur den helige Anden kom till den första kyrkan, 50 dagar efter att Jesus blivit korsfäst. Den helige Ande är den hjälpare som Jesus lovade att sända till sina lärjungar när han själv inte längre skulle vara bland dem". Och så var det något om att anden var Guds röst i kyrkan.
 
Eftersom jag inte är så särskilt religiös och inte så värst glad i kalas och inte går jag i giftastankar heller, det klarade vi av för många, många år sedan, (Jag kommer till det vid ett annat tillfälle.) så får den här lördagen passera obemärkt i mitt liv. Men inte alldeles obemärkt för jag tänker njuta av denna dag som den första av fyra, härliga, lediga, lugna dagar. Jag har nämligen tagit ut flex/semester på måndag för att få en minisemester.
 
Varje dag skall ju på något sätt fyllas och det är inget jag har några problem med. Jag har en stor bokhylla full med böcker som jag inte läst ännu. Det finns också kilovis med garn som väntar på att bli något användbart med hjälp av virknål och stickor. I ett skåp i tvättstugan har jag en massa väv och moulinegarn som skall bli till tavlor och/eller dukar. Jag har också smör, socker, mjöl och mycket mer hemma så jag kan baka nästan vad som helst som faller mig in. Bara en fråga återstår, vad skall vi ha till middag? Jaså, ni hade hört den förut. Men det kan inte hjälpas, jag tycker fortfarande att det är svårt att hitta på. Men eftersom jag har massor av mat i frysen så skall vi nog bli mätta idag också, det tror jag i alla fall.
 
                       
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela