brittensvardag.blogg.se

Inre klockor

Publicerad 2017-05-27 08:05:24 i Allmänt,

 
Varför i herrans namn har man sådana?
 
I och för sig väckte herr och fru koltrast mig redan 03.10 med sin skönsång och eftersom jag inte hade haft sovrumsfönstret öppet hela natten på ett bra tag nu så var jag lite ovan vid ljudet och fick för mig att det var väckarklockan som ringde men ljudet var alltså vackrare än så. Fast, jag har ju en ny väckarklocka, en med radio i igen, så de skulle ju kunnat spela en fågelskiva just när det var dags att vakna men nej. Bor man mitt i skogen behövs inte veckans pausfågel men trevligt var det och man lärde sig att känna  igen lätena på de små liven. Men ni minns kanske inte veckans pausfågel som radions P3 hade förr innan P4 fanns och kanske tidigare ändå för jag minns det där från min barndom.
 
Men tillbaka till det där med inre klockor. Visst har vi alla sådana? Lite av Skalmans ät- och sovklocka.
             
För även om du inte är som jag, en utpräglad morgonmänniska så nog är det så att du blir trött ungefär vid samma tid på kvällen och hungrig vid ungefär samma tider varje dag. Det blir i alla fall jag. Så vare sig det är vardag eller lördag morgon så brukar jag vakna någon gång mellan kvart över fem och kvart i sex på morgonen. Det brukar vara lögn att somna om men ibland, när jag har en bra bok på gång, är det inte säkert att jag går upp med en gång utan där ligger jag och slöar och läser. Inte förrän våra små kissemissar kommer och säger till att de vill ha mat eller vill gå ut så stiger jag upp. Därför får ni vänta ibland på att jag skall skriva.
 
Nu vill jag inte på något vis påstå att djuren vet vilken veckodag det är eller vad klockan är men det märks väldigt väl på dem att de på något vis styrs av just en inre klocka. Märkligare är det att de små raringarna vet när det är onsdag, fredag och lördag. Just dessa tre dagar brukar våra tre små pälsklingar få lite extra godis. Inget arbetskrävande eller lyxigt men i alla fall sådant de tycker om. Sådana där "hoppa-genom-hål-i-väggen-godisar" brukar vara populära. Dreamiss eller något sådant heter de visst.
                
Så här ser förpackningarna ut. Innan vi plockar fram påsen dessa dagar som jag förut nämnt så brukar alla tre kissekatterna samlas i en halvcirkel runt husses fåtölj och där sitter de troget tills de fått sina tio bitar var. Men som sagt, det är konstigt att de vet vilken veckodag det är för detta händer aldrig annars.
 
Idag har vi fått ännu en härlig sommardag så i dag blir det nog säsongens första grilldag. Jag tänker lägga en härlig flankstek på grillen och till det blir det förmodligen en pastasallad. Lika gott och mysigt som det är på hösten att börja med goda grytor och potatismos lika skönt och befriande är det att ta fram grillen när det blir sommar.
 
Felinställda eller i alla fall felinställda mat- och sovklockor har mina tvåbenta älsklingar. Felinställda är de kanske inte men i alla fall är de inte synkroniserade med min eller så är de min som inte är synkad med deras. Man får väl ändå vara tacksam för att det ändå hamnat rätt på något vis för när jag äter lunch äter de frukost och när de äter lunch äter jag middag.
                    
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela