brittensvardag.blogg.se

Med mannagrynsgröt i mungipan

Publicerad 2017-11-12 07:51:13 i Allmänt,

 
Så sitter jag här igen med tomt huvud och låter bokstäver och ord bara komma. Ibland blir det riktigt bra men ibland blir det bara pannkaka av allt. Fast, pannkakor är gott. Med god sylt och en liten klick grädde efter ärtsoppan eller en kylskåpskall med bara pyttelite socker på framåt nattakröken.
 
Jag undrar vad dagen skall bära med sig? Jag har inget planerat men lite strumpstickning blir det väl, har bara sju par kvar nu fram till jul så det hinner jag nog gott och väl. Kanske hinner jag också knåpa ihop några små dukar till mellanrummet som vi gjort om från rostrött till grått och vitt, fast inte idag såklart utan fram till jul.
Jag tänker i alla fall servera spättafiléer smorda med champinjonkräm och rullade, lagda i en form med lättvispad grädde och några räkrumpor. Pressad potatis eller ris till och lite sockerärtor eller broccoli till det.
 
Det spelar visst ingen roll hur jag skriver eller vad jag skriver om, det slutar med mat i alla fall.
 
Jag undrar hur dagen skall bli? När jag gick upp vid sex såg himlen väldigt molnfylld ut men nu drar sig molnen bort medan solen stiger upp borta i öster. Månen som nu är i nedan hänger envist kvar utanför mitt köksfönster. Över sjön ligger ett tjockt täcke av dimma och i utkanten av vår tomt går precis en råget med sina båda ungar förbi. De skall kanske ner till sjön eller bort till tjärnen för att dricka. Borta i granarna gungar det till än här och än där och då vet man att ekorrarna är på väg. De kommer hit för att äta sin frukost bestående av solroskärnor, hasselnötter och jordnötter. Kanske slinker lite havregryn med också. Se där! Nu blev det matprat igen!
 
I går var vi i alla fall ner till mamma en sväng. Hon fick upp sina gardiner efter att fönsterputsaren varit där och vi fick fixat och visat ett par nyttiga funktioner på telefonerna hon fick när hon fyllde år men datorn gick jag bet på. Den står och blinkar som en AGA-fyr. När den gör på det viset så ser man ju inte heller var man skall trycka för att hitta till t ex kontrollpanelen så jag får nog fråga runt lite till mer datorkunniga vänner. Tur att de finns!
 
 
              
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela