brittensvardag.blogg.se

Dagen efter

Publicerad 2017-10-08 08:44:48 i Allmänt,

 
Igår hade jag sådan inspiration när jag skulle skriva. Dagen blev bra, maten var god, tårtan finfin och sällskapet fantastiskt. Men så här dagen efter infinner sig ett tillstånd av vakuum liksom. Men det här skall bli en dag av rekreation och avkoppling har jag bestämt mig för.
Jag skall bara försöka fortsätta att torka alla trattkantareller jag fick av min arbetskamrat Anette i fredags. Sedan skall jag laga lite middag, sticka färdigt ännu ett par raggsockor och sätta mig med lite in- och utbetalningar och bokföring som blivit under veckan. Men i övrigt skall jag ta det lugnt.
 
Jag har i alla fall börjat bra med lite god söndagsfrukost, lite nostalgiradio och kattmys. Men nu är pälsklingarna ute och ser sig om i stora världen, frukosten är slut och temuggen är påfylld.
Att jag skall laga middag har jag redan berättat. Frågan är bara vad? Det känns inte som en dag som är lämpad för sill och potatis direkt men kanske kotletter med potatismos, rödkål och trattkantarellsky. Jag tror det får bli så.
 
Till skillnad från igår verkar också vädret ha stabiliserat sig på lite sol idag så det blir nog en liten promenad på skogsvägen också. Lite frisk luft måste man ju ha så lungorna och hjärnan får sitt. För att inte tala om alla goda dofter som finns nu. En mustig ton av våt mossa, vissna löv och växtdelar. Det luktar kraft och näring.
Det är doften som fyller mig nu. Lika mäktig men också lite skrämmande är åkrarna till våren när bonden nyss plöjt. De ligger där stora och svarta som om de ruvade på en stor hemlighet. Det gör den ju också för bara ett par veckor senare ser man havre och råg sticka upp sina gröna skott.
 
Men nu är nu och sedan sen. Så njut av dagen, solen och livet. Hur svart det än är finns alltid något att glädja sig åt. Kanske ett husdjur, ett barn, en förälder eller vän. Om inte det finns så kanske det rullar ut en låt i etern, från radion, som man gillar, eller kan du finna glädje och avkoppling i en bok eller ett tv-program? Jag är i en livssituation där jag finner glädje i det mesta. Visst, jag har fått mina stötar i livet precis som alla andra men istället för falla djupt ner i sorger och bedrövelser har jag lyckats gå stärkt ur alla sådana situationer för det är ju en visdom, kunskap och insikt jag fått. Och det är ju något att glädja sig åt.
 
                   
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela